1- پژوهشگر ارشد پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه آیت الله بروجردی
4- دانشگاه آزاد
چکیده: (8011 مشاهده)
ریزش بهمن در جادههای کوهستانی ایران یکی از حوادثی است که در ماه های سرد سال امکان وقوع دارد و موجب مسدود شدن برخی از جادههای اصلی کشور میشود. این موضوع به خصوص در مسیرهای ارتباطی بین پایتخت و شمال کشور بیش تر مشهود است. ارزیابی و بررسی وضعیت بهمنخیزی نقاط جاده با استفاده از جمع آوری اطلاعات و در صورت نیاز، مطالعات میدانی و تهیه ی عکس های هوایی انجام میپذیرد. دراین خصوص جمع آوری اطلاعات منطقهای، پایداری شیب، زمین شناسی، تعدد و تکرر و ترافیک جاده ضروری است. در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)1 میزان اهمیت هر یک از اطلاعات و پارامترهای مذکور تعیین می شود. روش کار بدین صورت است که با نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان، وزنهای نسبی و سپس با به کارگیری نرم افزار EXPERT CHOICE میزان وزنهای نهایی هر پارامتر تعیین می شود؛ در نتیجه مدل خطرسنجی ریزش بهمن که میزان ریسک ریزش بهمن را در نقاط مختلف محورها نشان می دهد، تعیین خواهد شد. مدل مذکور در محور کرج- چالوس که بین استان های البرز و مازندران قرار دارد و یکی از 4 شریان اصلی ارتباطی بین پایتخت و شمال کشور است، به کارگرفته شد و میزان خطر نقاط مختلف ریزش بهمن با روش فوق مشخص شد. براساس روش فوق 15 نقطه ی دارای خطر ریزش بهمن در جاده ی کرج- چالوس و اولویت هر نقطه به لحاظ ریسک تعیین شد که به ترتیب نقاط واقع در کیلومترهای 65، 73 و 60 از مبدأ کرج خطر بیش تری دارند و باید روشهای ایمنسازی در مقابل بهمن برای آن ها به کار گرفته شود.
دریافت: 1392/10/25 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/25