1- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران ، phajikarimi@aut.ac.ir
چکیده: (1105 مشاهده)
خصوصیات ویسکوالاستیک قیرها براساس منحنیهای جامع مدول برشی مختلط (G*) و زاویه اختلاف فاز (δ) بیان میشوند که این منحنیها به طور متداول از انتقال افقی نمودارهای نتایج آزمایش جاروب فرکانسی به کمک ضرایب انتقال دمایی ایجاد میشوند. در این پژوهش، توسعه منحنیهای جامع قیر به کمک نتایج آزمایش جاروب دمایی به جای استفاده از نتایج آزمایش جاروب فرکانسی مورد بررسی و امکانسنجی قرار گرفته است. آزمایشهای جاروب دمایی و جاروب فرکانسی بر روی قیرهای ساده و اصلاحشده حاوی 2، 4 و 6 درصد پلیمر استایرن ـ اتیلن/پروپیلن ـ استایرن (SEPS) به ترتیب در بازههای دمایی 30 الی 90 و 10 الی 60 درجه سانتیگراد انجام و به منظور تعیین ضریب انتقال، از روش LCPC استفاده شده است. سپس منحنیهای جامع مدول برشی مختلط و زاویه اختلاف فاز قیرها با استفاده از نتایج آزمایش جاروب فرکانسی و جاروب دمایی رسم گردید و الگوها، رفتار و مقادیر نمودارها با یکدیگر مقایسه و همبستگی نتایج تعیین گردید. نتایج نشان داد که روش LCPC به خوبی میتواند در تولید منحنیهای جامع از نتایج آزمایش جاروب دمایی استفاده شود و منحنیهای جامع با الگو و مقدار صحیح را تشکیل دهد. به علاوه، مقایسه منحنیهای جامع حاصل از نتایج آزمایشهای جاروب فرکانسی و جاروب دمایی نشان داد که الگوهای موجود و مقادیر مدول برشی مختلط و زاویه اختلاف فاز در این منحنیهای جامع توسعه داده شده، معادل میباشد. بنابراین نتایج آزمایش جاروب دمایی که سریعتر از آزمایش جاروب فرکانسی میباشد، میتواند جهت ترسیم منحنیهای جامع مربوط به ویژگیهای ویسکوالاستیک قیرهای ساده و اصلاحشده استفاده شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1401/4/3 | پذیرش: 1401/9/23 | انتشار: 1402/3/10