دوره 23، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 57-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sam Daliri M, Yousefpour H, Khosravi H. Seismic Behavior of Precast Self-Centering Bridge Piers. MCEJ 2023; 23 (2) :39-57
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-57785-fa.html
سام دلیری میلاد، یوسف پور حسین، خسروی حر. رفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگرا. مهندسی عمران مدرس. 1402; 23 (2) :39-57

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-57785-fa.html


1- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ، hyousefpour@nit.ac.ir
چکیده:   (1034 مشاهده)
امروزه برای کاهش اثرات منفی ساخت پل ­ها درترافیک شهری، به­ طور فزاینده­ ای از روش­ های ساخت سریع پل استفاده می­ گردد. یک روش برای ساخت سریع پل، پیش ­ساخته نمودن قطعات یا بخش­ هایی از کل پل است. در صورت کاربرد موثر پیش­ تنیدگی در این قطعات، قابلیت مرکزگرایی و امکان بازگشت آن­ ها پس از زلزله به موقعیت اولیه وجود خواهد داشت که منجر به کاهش قابل توجه خسارت و هزینه­ ی تعمیرات پس از زلزله می­ گردد. هدف از مطالعه ­ی حاضر بررسی رفتار لرزه ­ای پایه پل ­های بتنی پیش ­ساخته مرکز­گرا می­باشد که در آن­ ها از تاندون­ های پس­ کشیده­ ی غیر­پیوسته به منظور مرکزگرایی و از فولاد نرمه برای اتلاف انرژی زلزله استفاده می ­شود. یک مدل عددی دو بعدی برای شبیه ­سازی رفتار پایه‌های مزبور در محیط نرم­افزارOpenSees ساخته شد. به ­منظور مطالعه پارامتری عوامل موثر بر پل­ های بتنی با پایه­ های پیش­ ساخته مرکز­گرا، مجموعه­ ای متشکل از 9 پایه سگمنتی با درصد­های مختلف نیروی پیش­ تنیدگی و فولاد نرمه با مقاومت خمشی اسمی یکسان طراحی شدند. این 9 طرح تحت بارگذاری­ های مونوتونیک، چرخه ­ای و دینامیکی تاریخچه زمانی قرار داده شده و رفتار لرزه ­ای آن­ ها مطالعه گردید. نتایج نشان داد که افزایش نسبت نیروی پیش­ تنیدگی به مساحت مقطع بتنی تا حدی مشخص می­ تواند موجب بهبود رفتار سازه ­شود. با این وجود، بعد از این حد، رفتار سازه به طور نامطلوبی تحت اثر نیروی پیش­ تنیدگی قرار می­ گیرد. بر اساس آنالیزهای چرخه­ای و دینامیکی مدل­های بررسی شده در این مطالعه، نسبت بهینه ­ی نیروی پیش ­تنیدگی به مقاومت سطح مقطع بتنی حدود 0.1 تا 0.15 ارزیابی گردید. یافته­ های مطالعه­ ی حاضر می ­تواند در جهت طراحی پل ­های متشکل از این اعضا در مناطق با لرزه­ خیزی بالا مفید واقع گردد.
متن کامل [PDF 1492 kb]   (413 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1400/9/20 | پذیرش: 1401/9/27 | انتشار: 1401/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.