ارسال مقاله
پيگيری مقاله
مرکز پشتیبانی
English
ورود به سایت
ورود به عنوان
کاربر عمومی
ارسال کننده
داور
سردبیر
ورود خودکار
ثبت نام
بازیابی رمز عبور
جستجو
فهرست
جستجو در:
همه
صفحات وب
کتب
نشریات
مرکز نشر آثار علمی
مهندسی عمران مدرس
دوره 23، شماره 2 - ( 1402 )
جلد 23 شماره 2 صفحات 57-39
|
برگشت به فهرست نسخه ها
10.22034/23.2.3
Download citation:
BibTeX
|
RIS
|
EndNote
|
Medlars
|
ProCite
|
Reference Manager
|
RefWorks
Send citation to:
Mendeley
Zotero
RefWorks
Sam Daliri M, Yousefpour H, Khosravi H. Seismic Behavior of Precast Self-Centering Bridge Piers. MCEJ 2023; 23 (2) :39-57
URL:
http://mcej.modares.ac.ir/article-16-57785-fa.html
سام دلیری میلاد، یوسف پور حسین، خسروی حر. رفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگرا. مهندسی عمران مدرس. 1402; 23 (2) :39-57
URL:
http://mcej.modares.ac.ir/article-16-57785-fa.html
رفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگرا
میلاد سام دلیری
1
،
حسین یوسف پور
*
2
،
حر خسروی
1
1- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ،
hyousefpour@nit.ac.ir
چکیده:
(1373 مشاهده)
امروزه برای کاهش اثرات منفی ساخت پل ها درترافیک شهری، به طور فزاینده ای از روش های ساخت سریع پل استفاده می گردد. یک روش برای ساخت سریع پل، پیش ساخته نمودن قطعات یا بخش هایی از کل پل است. در صورت کاربرد موثر پیش تنیدگی در این قطعات، قابلیت مرکزگرایی و امکان بازگشت آن ها پس از زلزله به موقعیت اولیه وجود خواهد داشت که منجر به کاهش قابل توجه خسارت و هزینه ی تعمیرات پس از زلزله می گردد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی رفتار لرزه ای پایه پل های بتنی پیش ساخته مرکزگرا میباشد که در آن ها از تاندون های پس کشیده ی غیرپیوسته به منظور مرکزگرایی و از فولاد نرمه برای اتلاف انرژی زلزله استفاده می شود. یک مدل عددی دو بعدی برای شبیه سازی رفتار پایههای مزبور در محیط نرمافزار
OpenSees
ساخته شد. به منظور مطالعه پارامتری عوامل موثر بر پل های بتنی با پایه های پیش ساخته مرکزگرا، مجموعه ای متشکل از 9 پایه سگمنتی با درصدهای مختلف نیروی پیش تنیدگی و فولاد نرمه با مقاومت خمشی اسمی یکسان طراحی شدند. این 9 طرح تحت بارگذاری های مونوتونیک، چرخه ای و دینامیکی تاریخچه زمانی قرار داده شده و رفتار لرزه ای آن ها مطالعه گردید. نتایج نشان داد که افزایش نسبت نیروی پیش تنیدگی به مساحت مقطع بتنی تا حدی مشخص می تواند موجب بهبود رفتار سازه شود. با این وجود، بعد از این حد، رفتار سازه به طور نامطلوبی تحت اثر نیروی پیش تنیدگی قرار می گیرد. بر اساس آنالیزهای چرخهای و دینامیکی مدلهای بررسی شده در این مطالعه، نسبت بهینه ی نیروی پیش تنیدگی به مقاومت سطح مقطع بتنی حدود 0.1 تا 0.15 ارزیابی گردید. یافته های مطالعه ی حاضر می تواند در جهت طراحی پل های متشکل از این اعضا در مناطق با لرزه خیزی بالا مفید واقع گردد.
واژههای کلیدی:
ساخت سریع پل
،
پلهای بتنی
،
پایه پل
،
پیش ساخته
،
مرکزگرا
،
پیش تنیده
متن کامل
[PDF 1492 kb]
(651 دریافت)
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل)
| موضوع مقاله:
زلزله
دریافت: 1400/9/20 | پذیرش: 1401/9/27 | انتشار: 1401/8/10
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
ارسال پیام به نویسنده مسئول
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.