دوره 22، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 70-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahbod F, Shahrabi Farahani A. Retrofitting of the existing external RC beam-column joints with insufficient development length of longitudinal rebars by anchor dowel FRP composites. MCEJ 2022; 22 (3) :53-70
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-55390-fa.html
فرحبد فرهنگ، شهرابی فراهانی امیر. بهسازی اتصالات کناری تیر- ستون‌های بتن‌آرمه موجود دارای کمبود طول مهاری در میلگردهای طولی با کامپوزیت‌های FRP بادبزنی. مهندسی عمران مدرس. 1401; 22 (3) :53-70

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-55390-fa.html


1- استادیار و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، farhangfarahbod@yahoo.com
2- دانشجوی دکترای مهندسی عمران زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
چکیده:   (955 مشاهده)
اتصالات تیر- ستون  بتنی از مهمترین اعضای سازه بتنی هستند که وظیفه انتقال بارهای موجود را بر عهده دارند. این اتصالات برای عمل‌کرد صحیح، نیازمند رعایت ضوابطی، از جمله طول مهاری میلگردهای تیر و ستون می‌باشند. عدم رعایت طول مهاری باعث کاهش ظرفیت سازه و در نتیجه افزایش تغییرشکل‌های آن می‌شود. در این پژوهش سه نمونه اتصال کناری تیر- ستون  بتن‌آرمه، در مقیاس واقعی و با اعمال بار جانبی رفت و برگشتی، آزمایش شدند. نمونه‌ها شامل یک نمونه شاهد دارای ضعف در طول مهاری میلگرد طولی تیر در محل اتصال به ستون، نمونه دوم دارای طول مهاری کافی از طریق مهار مکانیکی انتهایی و نمونه دیگر با ضعف طول مهاری و تقویت شده با کامپوزیت‌های FRP بادبزنی (برای بهسازی اتصال تیر- ستون ) بودند. در تمام نمونه‌ها، نمودارهای چرخه‌ای بار تغییرمکان جانبی، مودهای خرابی، ضریب شکل‌پذیری و سختی استخراج و با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که عدم رعایت طول مهاری، باعث ایجاد آسیب شدید در چشمه اتصال می‌گردد و مفصل پلاستیک ایجاد نمی‌گردد. حال آن که در نمونه با مهاری انتهایی و تقویت شده به کمک الیاف FRP بادبزنی، بهبود عمل‌کرد لرزه‌ای، تشکیل مفصل پلاستیک در تیر و جبران کمبود طول مهاری ملاحظه می‌گردد. مهار انتهایی میلگرد و تقویت نمونه با FRP، باعث افزایش ظرفیت باربری جانبی اتصال، به میزان حداکثر 53 درصد نسبت به نمونه شاهد می‌شود. همچینین مقاومت پسماند در انتهای آزمایش (متناظر با دریفت 6 درصد)، به ترتیب حدود 84  و 73 درصد افزایش می‌یابد. شکل‌پذیری نمونه با مهار انتهایی و نمونه تقویت شده با ورق‌های بادبزنی، به ترتیب 34 و 19 درصد بیشتر از نمونه شاهد است. همچنین طول مهاری ناکافی، سختی اتصال نمونه شاهد را تا 45 درصد، نسبت به نمونه مهار شده و تقویت شده کاهش می‌دهد. نتایج حاصل از سه نمونه آزمایش شده نشان داد، که تقویت اتصال با الیاف FRP بادبزنی، می‌تواند کمبود طول مهاری میلگردهای تیر را به صورتی موثر برطرف نماید.
متن کامل [PDF 2662 kb]   (1468 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.