1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2- مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، bakhtiyari@bhrc.ac.ir
3- مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
چکیده: (2816 مشاهده)
پیشبینی ظرفیت باربری باقیمانده ستونهای لولهای فولادی پرشده با بتن )CFST( آسیبدیده در اثر آتشسوزی، با توجه به اثرات خروج از مرکزیت بزرگ بار، ازجمله موضوعاتی است که کارهای تحقیقاتی نسبتاً کمی انجامگرفته است. در این پژوهش، نتایج یک سری از آزمایشها ظرفیت باقیمانده پس از آتش، برای ستونهای CFST با سطح مقطع مختلف (دایرهای و مربعی)، تحت بارمحوری و با خروج از مرکزیتهای بزرگ تا مرحله شکست، ارائهشده است. در این برنامه آزمایشگاهی تأثیر پارامترهای ازجمله: نوع مقطع عرضی، نسبت لاغری، خروج از مرکزیت بار، پوشش محافظتی در برابر آتش موردبررسی قرارگرفته است. بررسیها نشان میدهد که ظرفیت باقیمانده با افزایش خروج از مرکزیت کاهش مییابد در این پژوهش، ضرایب کاهشی برای برآورد ظرفیت باقیمانده ستونهای CFST با خروج از مرکزیت بار، بر اساس نتایج آزمایشهای قبلی پیشنهادشده است. با افزایش دما سطح مقطع ستونهای CFST بهطور ویژه سختی محوری و ظرفیت بارمحوری کاهش مییابد.
درنهایت، بر اساس نتایج آزمایشهای صورت گرفته، قابلیت روشهای پیشبینی ظرفیت باربری باقیمانده ستونهای توخالی پرشده با بتن پس از قرار گرفتن در معرض آتش استاندارد ایزو 834، بر اساس روشهای اصلاحشده طراحی موجود در یورو کد 4 در وضعیت آتش و دمای محیط ارزیابیشده است. بررسیها نشان داد که روش پیشنهادی اصلاحشده یورو کد 4، برای پیشبینی مقاومت باقیمانده ستونها CFST پس از قرار گرفتن در معرض آتش، تحت بارگذاری با خروج از مرکز و مرکزی بهترین روش پیشبینی را ارائه مینماید. بر اساس این روش میانگین درصد خطا پیشبینی مقاومت باقیمانده ستونها CFST برای بارگذاری بهصورت بدون خروج از مرکز و با خروج از مرکز به ترتیب بهطور میانگین%5/51 - و% 3/06 - کمتر از حد پیشبینی، بهطور محافظهکارانه است. به عبارتی، خطای میانگین رویکرد پیشبینی به ترتیب 0/25 و 0/17 انحراف معیار، پایین تراز خط 1:1 است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1397/10/30 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/3/10