دوره 20، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 188-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kamani F, BAKHTIYAR S, Mazroi A, mirhoseini M. Experimental study of Concrete-filled steel tube (CFST) columns after Exposure to High Temperature. MCEJ 2020; 20 (2) :177-188
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-29600-fa.html
کمانی فاطمه، بختیاری سعید، مزروعی علی، میرحسینی محمد. بررسی آزمایشگاهی ستون‌های لوله ای فولادی پرشده با بتن (CFST) پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا. مهندسی عمران مدرس. 1399; 20 (2) :177-188

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-29600-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2- مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، bakhtiyari@bhrc.ac.ir
3- مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
چکیده:   (1990 مشاهده)
پیش­بینی ظرفیت باربری باقی‌مانده ستون‌های لوله‌ای فولادی پرشده با بتن )CFST( آسیب‌دیده در اثر آتش‌سوزی، با توجه به اثرات خروج از مرکزیت بزرگ بار، ازجمله موضوعاتی است که کارهای تحقیقاتی نسبتاً کمی انجام‌گرفته است. در این پژوهش، نتایج یک سری از آزمایش‌ها ظرفیت باقی‌مانده پس از آتش، برای ستون‌های CFST با سطح مقطع مختلف (دایره‌ای و مربعی)، تحت بارمحوری و با خروج از مرکزیت‌های بزرگ تا مرحله شکست، ارائه‌شده است. در این برنامه آزمایشگاهی تأثیر پارامترهای ازجمله: نوع مقطع عرضی، نسبت لاغری، خروج از مرکزیت بار، پوشش محافظتی در برابر آتش موردبررسی قرارگرفته است. بررسی­ها نشان می­دهد که ظرفیت باقی­مانده با افزایش خروج از مرکزیت کاهش می­یابد در این پژوهش، ضرایب کاهشی برای برآورد ظرفیت باقی‌مانده ستون‌های CFST با خروج از مرکزیت­ بار، بر ­ اساس نتایج آزمایش‌های قبلی پیشنهادشده است. با افزایش دما سطح مقطع ستون­های CFST به­طور ویژه سختی محوری و ظرفیت بارمحوری کاهش می­یابد.
 درنهایت، بر اساس نتایج آزمایش­های صورت گرفته، قابلیت روش‌های پیش‌بینی ظرفیت باربری باقی‌مانده ستون‌های توخالی پرشده با بتن پس از قرار گرفتن در معرض آتش استاندارد ایزو 834، بر اساس روش‌های اصلاح‌شده طراحی موجود در یورو کد 4 در وضعیت آتش و دمای محیط ارزیابی‌شده است. بررسی‌ها نشان داد که روش پیشنهادی اصلاح‌شده یورو کد 4، برای پیش‌بینی مقاومت باقی‌مانده ستون‌ها CFST پس از قرار گرفتن در معرض آتش، تحت بارگذاری با خروج از مرکز و مرکزی بهترین روش پیش‌بینی را ارائه می­نماید. بر اساس این روش میانگین درصد خطا پیش‌بینی مقاومت باقی‌مانده ستون‌ها CFST برای بارگذاری به‌صورت بدون خروج از مرکز و با خروج از مرکز به ترتیب به‌طور میانگین%5/51 - و% 3/06 - کمتر از حد پیش‌بینی، به‌طور محافظه‌کارانه است. به عبارتی، خطای میانگین رویکرد پیش‌بینی به ترتیب 0/25 و 0/17 انحراف معیار، پایین تراز خط 1:1 است.
 
متن کامل [PDF 3561 kb]   (1507 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1397/10/30 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.