چکیده: (7507 مشاهده)
کیده- حرکت ماسههای روان در مناطق کویری از جنبههای مختلف بهویژه صلب
شدن لایۀ بالاست روسازی و مسدود شدن خط ریلی، باعث کاهش ایمنی حرکت، کاهش
سرعت و در نتیجه افزایش تأخیر قطارها و نیز افزایش هزینۀ نگهداری و بهسازی خط
میشود. برای مقابله با حرکت ماسه های روان از درون خطوط ریلی روشهای مختلفی
ارائه شده که هر یک به شکلی به حل مشکلات کمک میکند؛ اما هیچیک از روشهای
موجود بهطور کامل به حل مشکل نپرداخته است. در این مقاله، به معرفی روسازی
جدیدی با نام "دال خط کوهاندار"میپردازیم که ضمن حذف لایه بالاست در روسازی
بهکمک خطوط بدون بالاست، مشکل صلبیت لایه بالاست بر اثر حرکت ماسههای روان از
خط را نیز حل میکند در این سیستم همچنین با ارتفاعدهی مناسب به ریلها توسط زائده-
های بتن آرمه موسوم به کوهان و ایجاد فضای عبور در هندسه روسازی، امکان عبور آزاد
ماسه از خط فراهم شده است. برای نشان دادن کارایی سیستم دال خط پیشنهادی در عبور
ماسه، شبیهسازی حرکت ماسههای روان از مقطع خط با بهرهگیری از تحلیل سیستمهای
دو فازی و بهکارگیری نرم افزار اجزای محدود انجام شده است.
دریافت: 1387/9/14 | پذیرش: 1389/2/14 | انتشار: 1389/12/14