دوره 15، شماره 5 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 106-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mazloom S, saffarzadeh M. An Integrated Fleet Scheduling and Allocation Model to Bus Rapid Transit Network. MCEJ 2015; 15 (5) :97-106
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-10083-fa.html
مظلوم سید سجاد، صفارزاده محمود. ارایه مدل یکپارچه تخصیص و زمانبندی ناوگان به شبکه حمل و نقل اتوبوسی سریع السیر. مهندسی عمران مدرس. 1394; 15 (5) :97-106

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-10083-fa.html


1- کارشناس ارشد
2- استاد گروه راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (5146 مشاهده)
در این مقاله، رویکردی جدید برای حل مسئله تخصیص ناوگان در شبکه حمل¬ونقل اتوبوسی سریع، BRT، در نظر گرفته شده است و حل این مسئله بصورت همزمان با زمانبندی ناوگان تخصیص یافته به خطوط صورت می گیرد. یعنی برنامه عملکردی سیستم بصورت همزمان و یکجا ارائه می¬شود. زمانبندی وسایل نقلیه در هر خط با توجه به زمان انتظار مسافران در ایستگاه¬ها صورت می¬گیرد و به تبع آن الگوی حرکت وسایل نقلیه اختصاص یافته به خطوط در ایستگاه اول هر خط ارائه می شود. در طراحی مدل سعی بر آن بوده که امکان توسعه آن وجود داشته باشد و بتوان از آن برای کاربرد در مقیاس جهانی استفاده کرد. مدل مورد نظر برای شبکه BRT تهران کالیبره شد و توسط الگوریتم حل ابتکاری و استفاده از نرم افزار Lingo و با توجه به اطلاعات اخذ شده از معاونت حمل¬ونقل و ترافیک شهرداری تهران حل شد و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از نتایج مهمی که از این تحقیق استنباط شد می¬توان به لزوم استفاده از اتوبوسهای با ظرفیت بیشتر در خطوط BRT اشاره کرد. چنانچه مشاهده شد، استفاده از این اتوبوس¬ها نقش بسزایی در کاهش چشمگیر زمان انتظار مسافران که در این مقاله به عنوان تابع هدف مد نظر است، دارد.
متن کامل [PDF 420 kb]   (5897 دریافت)    

دریافت: 1389/10/28 | پذیرش: 1394/6/1 | انتشار: 1394/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.