دوره 16، شماره 4 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 34-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (8917 مشاهده)
یکی از راه ‌حل‌های اصلی و عمده برای کاهش میزان ارتعاشات قائم در پل‌ها استفاده از سیستم‌های کنترل می‌باشد. سیستم‌های کنترل در حالت کلی به سه دسته غیرفعال، فعال و نیمه‌فعال تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مطالعه، کاهش ارتعاشات قائم پل‌ها با استفاده از میراگرهای‌جرمی تنظیم‌شونده (Tuned Mass Damper) از دسته سیستم‌های کنترل غیرفعال مورد بررسی قرار می‌گیرد. از پارامترهای موثر بر عملکرد TMDها در کاهش ارتعاشات قائم عرشه پل تحت بارگذاری‌های ترافیکی می‌توان به مشخصات دینامیکی TMD، محل نصب TMD و سرعت وسایل نقلیه عبوری اشاره کرد. در بخش اول از این مطالعه، ابتدا با ثابت نگه‌داشتن سایر پارامترهای مذکور، تاثیر جرم TMD بر عملکرد آن بررسی می‌شود، سپس در مراحل بعد تاثیر درصد میرایی و فرکانس تنظیمی آن، در کاهش ارتعاشات مقاطع مختلف پل و همچنین عملکرد TMD در محل‌های مختلف استقرار آن بررسی می‌گردد. در بخش دوم، با تغییر سرعت وسایل نقلیه عبوری، عملکرد TMD در کاهش ارتعاشات قائم عرشه پل بررسی می‌شود.
متن کامل [PDF 1559 kb]   (4308 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: سازه
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1395/8/1 | انتشار: 1395/8/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.