چکیده: (11265 مشاهده)
چکیده- یکی از دلایل اصلی ضعف در سیستم مدیریت فرودگاهی و نبود کفایت ظرفیت برخی از بخش ها ی فرودگاه، نبود
اطلاع کافی یا ارزیابی دقیق، از میزان خدمت دهی آن قسمت فرودگاه است. برای مدیریت صحیح فرودگاه، باید از عملکرد و سیستم
کلی اجزای آن آگاهی پیدا کرد. در این مقاله، پس از شناسایی عوامل مؤثر بر کارایی و سطوح ارائه خدمات فرودگاه ها ، روش
ارزیابی و رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس این عوامل ارائه می شود. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و دسته بندی عوامل مؤثر بر کارایی
و سطوح ارائه خدمات با استفاده از نتایج تحقیقات پیشین و مطالعات میدانی برای گرداوری نظرات خبرگان و کارشناسان است .
میزان اهمیت هر یک از عوامل و پارامتر های زیرمجموعه آن ها، با پیاده سازی فرایند تحلیل سلسله مراتبی روی نظرات خبرگان
حاصل از پرسشنامه، تعیین می شود. نتایج مدل رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس کارایی و سطوح ارائه خدمات، سبب آگاهی از نقاط
قوت و ضعف فرودگاه در تمامی بخش ها، اطلاع از رتبه هر فرودگاه نسبت به سایرین و شناسایی پتانسیل های مجموعه در هر بخش
می شود. نتایج نشان می دهد که اهمیت عوامل مؤثر بر کارایی ( 76.7 درصد) حدود 3 برابر اهمیت سطوح خدمات ( 23.3 درصد )
است. هم چنین مهم ترین پارامترها، باندهای پرواز با 26.11 و باندهای خزش با 9.6 درصد و کم اهمیت ترین پارامترها، فضای
نگه داری اطفال با 0.1 و دستگاه های خودکار با 0.11 درصد شناخته شدند.
دریافت: 1387/2/3 | پذیرش: 1389/2/29 | انتشار: 1389/12/11