1- دانشجوی مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
2- استادیار دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده: (9208 مشاهده)
دانه های بالاست دارای ترک های متعددی می باشند که تحت بار ناوگان عبوری قرار دارند و از دیدگاه مکانیک شکست وقتی ضریب شدت تنش در نوک ترک به مقدار چقرمگی شکست مود ترکیبی برسد رشد ترک آغاز می گردد که باعث خرد شدن دانه های بالاست می شود. خرد شدن و سایش دانه های بالاست عمده ترین دلیل ایجاد آلودگی در بالاست است که مهمترین منشا ایجاد عیوب مختلف بویژه عیوب هندسی در خط ریلی می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که تعیین چقرمگی شکست مود ترکیبی I و II با نمونه نیم دیسک تحت خمش سه نقطه ای به مجموعه آزمایشات کنترل کیفیت بالاست در نشریه 301 راه آهن اضافه شود. در نهایت چقرمگی شکست دو نمونه سنگ بالاست معدن گدوک و انجیلاوند به کمک آزمایشگاهی و عددی محاسبه شده و با استفاده از معیارهای شکست مود ترکیبی، پوش گسیختگی مود I وII دو نمونه سنگ بالاست مقایسه شده است.
نوع مقاله:
طرح پژوهشی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1395/2/5 | پذیرش: 1396/2/31 | انتشار: 1397/11/26