بررسی عریانشدگی مصالحسنگی در رویههای آسفالتی به روش آزمایش سایش

نویسندگان
چکیده
چکیده- هدف از این تحقیق بررسی عریانشدگی در رویههای آسفالتی، با تکیه بیشتر بر مصالح
سنگی و انتخاب روشی مناسب برای کنترل و بررسی این معضل در شرایط آزمایشگاهی است. برای
بررسی این خرابی با مطالعه موردی آزادراه زنجان قزوین که این پدیده در برخی از قطعات آن دیده
شده، از معدن مصالح سنگی مربوط به قطعاتی که عریان شدگی در آنها شدیدتر از سایر قسمتها بود،
استعداد عریانشدگی XRD و XRF مصالح برای ساخت آسفالت انتخاب شد. در ابتدا با آزمایشهای
این مصالح ناشی از فزونی کانی سیلیس در آنها مشخصشد. سپس با ساخت نمونههای مخلوط قیر و
مصالح و انجام آزمایش بصری آبجوشان بر روی این نمونهها تخمین اولیهای از عریانشدگی مصالح
سنگی در مخلوطهای آسفالتی بهدست آمد. همچنین با ساخت نمونههای آسفالت سطحی و انجام
آزمایش سایش در شرایط مرطوب بر روی نمونهها، صحت آزمایشهای انجامشده قبلی از دیدگاه
دیگری بررسی شد. در تمامی آزمایشهای انجام شده بر روی نمونههای آسفالتی از ماده افزودنی آهک
هیدراته برای ترمیم و کاهش این خرابی استفاده شد.
نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که اگر آهک هیدراته بهعنوان افزودنی بهکار رود موجب
تقلیل عریان شدگیشده و باعث افزایش انسجام و دوام روسازی آسفالتی میشود. رویکرد ارائهشده به
بهبود و اصلاح خواص مصالح مورد استفاده در رویههایآسفالتی در برابر عریانشدگی منجر میشود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Evaluation of Stripping in Asphalt Pavements Using Abrasion Test

نویسندگان English

Amir Kavussi1
Ali Abdi
چکیده English

Abstract
The main purpose of this research is studying stripping of asphalt mixtures. Key factors were
the aggregate properties and the suitable methods to control and assess the stripping distress in
laboratory conditions. Our case study was the "Zanjan-Qazvin" freeway in which this distress
is manifested extensively. The aggregates for the tests were selected from the sections in
which stripping were more serius. stripping was found to be caused by excess values of
siliceous minerals. This resul were obtained using XRF & XRD analyses. Primary estimation
of stripping was determined using boiling test over the loose mix specimens. Specimens were
tested under theWTAT. Hydrated lime was utilized as the antistripping agent.
It is concluded that if hydrated lime is utilized as an additives, not only stripping is reduced
but also the stability and durability of the asphalt pavement is increased. The presented
approach ultimately resulted in improving mix properties.

کلیدواژه‌ها English

Stripping
Moisture Damage
Asphalt Pavement
Antistripping Additives and Hydrated Lime