1- Department of Civil Engineering, shomal University of Technology, Amol, Iran
2- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابلسر
3- عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، بابلسر
چکیده: (10312 مشاهده)
مهاربند دروازهای از جمله بادبندهای ابتکاری رایج میباشد که در کشور ما مورد استفاده قرار میگیرد. این بادبند در مقایسه با مهاربندهای هم محور ضربدری به دلیل فضای بازتر معماری مورد توجه بیشتر قرارگرفته است، ولی این نوع مهاربندها از سختی کمتری برخوردار هستند و تمایل بیشتری به کمانش خارج از صفحه دارند. این مقاله یک سیستم جدید اصلاحی مناسب به خصوص برای بهسازی لرزهای سازه های فولادی دارای مهاربند دروازهای پیشنهاد نموده است. اساس کارکرد این المان پیشنهادی، عملکرد آن به عنوان یک المان فیوز و ایجاد رفتار بهتر در المانهای مهاربندی است. در این پژوهش المان جاذب انرژی در دو قسمت مختلف در مهاربند جایگذاری شده است. رفتار المان قبل از قرارگیری در قاب با استفاده از برنامه ANSYS مورد ارزیابی قرار گرفته و ابعاد مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است. در ادامه، سه قاب دو بعدی 4،6 و8 طبقه در نرم افزار SAP2000 مدل شده و با استفاده از مهاربندهای معمولی و مهاربندهای دارای المان پیشنهادی، مهار جانبی شده و تحت تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی با کمک رکوردهای حوزه نزدیک و دور از گسل قرار گرفتهاند. نتایج بررسیها از مدلسازی میزان شکلپذیری قابل قبول المان پیشنهادی و بهبود عملکرد المانهای مهاربندی در هر دو مدل نسبت به قاب مهاربندی شده معمولی را نشان میدهد. از دیگر مزایای استفاده از المان پیشنهادی، کاهش برش پایه، کاهش تغییر مکان ماندگار در طبقات بعد از اتمام زلزله و افزایش شکلپذیری در سازه میباشد. در مجموع المان پیشنهادی این مقاله باعث بهبود عملکرد لرزهای قاب شده است
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
سازه دریافت: 1393/2/20 | پذیرش: 1394/5/24 | انتشار: 1394/10/1