1- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران ، phajikarimi@aut.ac.ir
3- واحد تحقیق و توسعه، شرکت نفت پاسارگاد، تهران، ایران
4- واحد تحقیق و توسعه، شرکت نفت پاسارگاد، آبادان، ایران
چکیده: (926 مشاهده)
تحلیل دقیق رفتار قیر به عنوان یک ماده ویسکوالاستیک و پدیدههای طبیعی حاکم بر آن مانند پیرشدگی، از مسائل مهم مهندسی روسازی است. از این رو کنترل خصوصیات دمای پایین و بالای قیرها به منظور پیشگیری از ترک خوردگیهای دمای پایین و آسیبهای متداول دمای بالا به منظور خدمتدهی مناسب در طول عمر روسازی ضروری است. در این مطالعه شبیهسازی پدیده پیرشدگی و بررسی اثرات آن بر روی خصوصیات مکانیکی قیرها با استفاده از روش دستورالعمل سوپرپیو یعنی روش RTFOT برای پیرشدگی کوتاهمدت و روش PAV برای پیرشدگی بلندمدت انجام شده است. به منظور بررسی تأثیر چرخههای مکرر PAV بر خصوصیات قیرها سه نوع قیر با درجات نفوذ مختلف 50-40 (70-16PG)، 60-70 (64-22PG) و 100-85 (28-58PG) انتخاب و از هر کدام سه نمونه تحت مراتب پیرشدگی یک الی سه بار PAV قرار گرفتهاند. آزمون رئومتر تیر برشی (BBR) در سه دما از صفر تا 12- درجه سانتیگراد و رئومتر برش دینامیکی (DSR) در هفت دما از 46 تا 82 درجه سانتیگراد انجام شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، دمای بالای عملکردی قیرها حداکثر سه رده و دمای پایین عملکردی آنها حداکثر دو رده افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر درجهبندی قیرهای مورد بررسی در این پژوهش، پس از سه مرتبه اعمال PAV بهترتیب به 4-82، 10-82 و 16-70 تبدیل شده است. همچنین ارتباط خصوصیات عملکردی دمای بالای قیرهای پیرشده با تغییرات شیمیایی آنها در مراتب مختلف پیرشدگی بررسی و تغییرات آنها به منظور نمایش همبستگی میان این خصوصیات مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که خصوصیات ویسکوالاستیک دمای بالا و شاخص پیرشدگی شیمیایی قیرهای مختلف دارای ارتباط خطی قوی با ضریب تعیین (R2) بیش از 9/0 بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/8/30