دوره 25، شماره 2 - ( 1404 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 84-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabari Khameneh A, Adjami M, Gharachelo S. Prediction of Coastal Berm Size and Location Changes in Non-Storm Conditions using ANN. MCEJ 2025; 25 (2) :67-84
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-74884-fa.html
جباری خامنه امیر، عجمی مهدی، قره‌چلو سعید. پیش بینی تغییرات اندازه و محل سکوی ساحلی در شرایط غیر طوفانی دریا به کمک الگوریتم شبکه عصبی. مهندسی عمران مدرس. 1404; 25 (2) :67-84

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-74884-fa.html


1- دانشگاه صنعتی شاهرود
2- دانشگاه صنعتی شاهرود ، adjami@shahroodut.ac.ir
چکیده:   (916 مشاهده)
فرسایش نواحی ساحلی از مهمترین عوامل مخرب این مناطق است که تحت تاثیر عوامل طبیعی و فعالیت های انسانی ایجاد می­شود. این نواحی زیر مجموعه مناطق آسیب پذیر به شمار می­آیند و بدین جهت نظارت و پایش مستمر آن ها اهمیت زیادی دارد. در این پژوهش ابتدا به کمک الگوریتم انتخاب ویژگی ها، دسته بندی پدیده های تاثیر­گذار در ناحیه ساحلی نارابیین استرالیا در شرایط غیر طوفانی انجام شده است. در ادامه به کمک الگوریتم شبکه عصبی، پیش بینی توابع هدف شامل؛ تغییرات خط ساحل، تغییرات قائم و موقعیت افقی تاج سکوی ساحلی انجام گرفته است. در مرحله اول برای رسیدن به یک مدل مناسب، ابتدا حساسیت سنجی مدل برای رسیدن به بهترین هایپر پارامتر ها جهت پیش­بینی تغییرات خط ساحل انجام گرفته است که نتایج حاصل از سناریو انتخابی، مقدار خطای RMSE  را 03/3 متر و R2  را 92% نشان می­دهد. سپس به کمک مدل نهایی بدست آمده در مرحله قبل؛ نتایج پیش بینی تغییرات ارتفاعی تاج سکوی ساحلی در سناریو منتخب، خطای RMSE  را 35/0 متر و R2  را 75% نشان می­دهد. همچنین نتایج حاصل از پیش بینی موقعیت افقی تاج سکوی ساحلی در سناریو منتخب، خطای RMSE را 28/9 متر و R2  را 80/85% نتیجه می­دهد. جمع بندی نتایج نشان می­دهد که دسته بندی پارامترهای بدست آمده از مدل انتخاب ویژگی کمک زیادی جهت دستیابی به نتایج قابل قبول در مدل شبکه عصبی نموده است و همچنین نتایج شبکه عصبی جهت پیش­بینی مورفودینامیک ساحلی، مناسب و قابل اعتماد است.
متن کامل [PDF 3592 kb]   (25 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: سازههای دریایی
دریافت: 1403/2/11 | پذیرش: 1403/4/20 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.