Zalaghi S, Aziminejad A, rahami H, sarvghad moghadam A, Hosseini M. Damage detection method utilizing modal strain energy and modal flexibility damage indexes and deep neural network in steel beams. MCEJ 2024; 24 (6) :107-120
URL:
http://mcej.modares.ac.ir/article-16-73907-fa.html
زلقی سارا، عظیمی نژاد آرمین، رحامی حسین، سروقد مقدم عبد الرضا، حسینی میرحمید. روش شناسایی آسیب با استفاده از شاخص های انرژی کرنشی و انعطاف پذیری مودال و شبکه عصبی عمیق در تیرهای فولادی. مهندسی عمران مدرس. 1403; 24 (6) :107-120
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-73907-fa.html
1- دانشکده مهندسی عمران، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی
2- استادیار، دانشکده مهندسی عمران، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، ، armin.aziminejad@gmail.com
3- دانشیار، دانشکده فنی، دانشگاه تهران ، تهران، ایران
4- دانشیار، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایران
5- استادیار، دانشکده مهندسی عمران، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (987 مشاهده)
نظارت بر سلامت پلهای بزرگراهی امری اساسی برای دستیابی به یک سیستم حمل و نقل قابل اعتماد است. روش شناسایی آسیب مبتنی بر ارتعاش از تغییرات ویژگیهای ارتعاشی سازهها برای شناسایی آسیبها و اطمینان از وضعیت سلامت سازه ها استفاده میکند. در این مطالعه، از شاخصهای آسیب اصلاحشده پارامترهای مودال مبتنی بر ترکیب مقدار مطلق انعطافپذیری مودال و انرژی کرنش مودال به عنوان ورودی شبکههای عصبی عمیق کانولوشن استفاده میشود تا تصمیمات ایمن و ارزیابی آسیب قابل اعتماد در تعیین آسیب های تکی در تیرهای فولادی پل های بزرگراهی فراهم شود. همچنین شبکه عصبی عمیق ادغام شده جهت تخمین شدت آسیب تکی به طور هوشمندانه مورد استفاده قرار میگیرد. شبکه عصبی با استفاده از شاخصهای آسیب حاصل از شبیهسازی عددی مدل اعتبارسنجی شده پل آموزش داده میشود. شاخصهای آسیب به عنوان ورودیهای شبکه عصبی از سناریوهای مختلف آسیب حاصل میشود. شبکه عصبی آموزش دیده برای شناسایی، مکانیابی و اندازهگیری شدت آسیبهای ناشناخته تکی استفاده میشود. روش پیشنهادی پاسخی بر مشکلات شناسایی آسیب در تحقیقات گذشته می باشد. نتایج نشان داد که روش ارائه شده بر اساس شاخصهای آسیب اصلاح شده مبتنی بر ترکیب مقدار مطلق و شبکه عصبی عمیق کانولوشن ادغام شده به صورت عملی و دقیق مکان و شدت آسیبهای ناشناخته تکی را در تیرهای فلزی پلهای چند دهانه بزرگراهی شناسایی میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1402/11/28 | پذیرش: 1403/3/19 | انتشار: 1403/9/10