میربها بابک، صفارزاده محمود، سید ابریشمی سید احسان، شرافتی سعید. بررسی تاثیر قیمتگذاری معابر بر شیوه انتخاب وسیله کاربران با استفاده از روش رجحان بیان شده. مهندسی عمران مدرس. 1393; 14 (4) :137-148
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-7376-fa.html
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- پژوهشکده پارسه
چکیده: (7101 مشاهده)
قیمتگذاری تراکم به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای مدیریت تقاضا در معابر شهری مطرح میباشد. یکی از سوالات اصلی تصمیمگیران در ارتباط با بکارگیری این سیاست، میزان تاثیر قیمتگذاری بر نحوه انتخاب وسیله افراد و مقدار تغییر از وسیله نقلیه شخصی به سایر شیوههای جابجایی میباشد. در این پژوهش نیز سعی بر آن بوده است تا نسبت به اثرسنجی قیمتگذاری تراکم بر انتخاب وسیله افراد پرداخته شود. با توجه به عدم امکان مشاهده مستقیم اثرات قیمتگذاری از روش رجحان بیانشده برای ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده شد. سناریوهای مختلف قیمتگذاری مبتنی بر روشهای طراحی تجربی تهیه و در قالب پرسشنامههایی که حاوی سوالاتی در ارتباط با مشخصات اقتصادی – اجتماعی و ویژگیهای سفر افراد بود، از کاربران مورد پرسش قرار گرفت. با توجه به سناریوهای قیمتگذاری، 4 انتخاب شامل وسیله نقلیه شخصی، حمل و نقل همگانی همگانی، تاکسی و عدم انجام سفر به کاربران ارائه شد. بیش از 3500 پرسشنامه جمعآوری و پس از اعتبارسنجی اولیه وارد بانک اطلاعاتی شد. برای مدلسازی، با توجه به ماهیت گسسته دادهها، از مدل لوجیت چندگانه استفاده شد و برای هر یک از انتخابها نسبت به پرداخت مدل اقدام شد. نتایج نشان داد قیمتگذاری میتواند به عنوان یک ابزار مناسب برای مدیریت تقاضای وسایل نقلیه شخصی بکار رود. به طوری که با تعیین عوارضی معادل 3000 تومان برای ورود به محدوده تنها 35 درصد از وسایل نقلیه شخصی استفاده مینمایند و مابقی نسبت به تغییر وسیله یا برنامه سفر خود اقدام مینمایند. نتایج نشان داد که 30 درصد از افراد نسبت به انتخاب گزینه حمل و نقل همگانی و 24 درصد نسبت به انتخاب گزینه تاکسی مبادرت میورزند. در نهایت وضعیت انتخاب وسیله افراد در قیمتهای مختلف بررسی و مورد بحث قرار گرفت.
دریافت: 1393/12/10 | پذیرش: 1393/12/1 | انتشار: 1393/12/10