دوره 24، شماره 5 - ( 1403 )                   جلد 24 شماره 5 صفحات 113-101 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamali A, Zolfaghari G, Soltanifard H. Evaluation of FHWA-TNM model in predicting traffic noise pollution, case study: Mashhad Hashemi Rafsanjani (Misagh) highway. MCEJ 2024; 24 (5) :101-113
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-73707-fa.html
جمالی ابوالفضل، ذوالفقاری قاسم، سلطانی فرد هادی. ارزیابی مدل FHWA-TNM در پیش‌بینی آلودگی صوت ترافیکی، مطالعه موردی: بزرگراه هاشمی رفسنجانی (میثاق) مشهد. مهندسی عمران مدرس. 1403; 24 (5) :101-113

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-73707-fa.html


1- دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ومهندسی محیط زیست، دانشکده علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار
2- دانشیار گروه علوم ومهندسی محیط زیست، دانشکده علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار ، ghr_zolfaghari@yahoo.com
3- دانشیار گروه علوم ومهندسی محیط زیست، دانشکده علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار
چکیده:   (794 مشاهده)
 
محاسبه میزان انتشار آلودگی صوت از طریق مدل­سازی این امکان را فراهم می‌سازد تا در طراحی بزرگراه­ها و کاربری­های اطراف آن تاثیرات آلودگی صوتی کاهش داده شود. این پژوهش که در بزرگراه هاشمی رفسنجانی (میثاق) مشهد انجام شده، با اندازه­گیری میزان صوت، اطلاعات ترافیکی،  اطلاعات هواشناسی و کاربری‌های اطراف با استفاده از مدل مدیریت بزرگراه‌های فدرال آمریکا ((FHWA با نرم افزار TNM 2.5 نحوه انتشار آلودگی صوت را مدل‌سازی کرده و نتایج به‌دست آمده را با اندازه گیری­های انجام شده از طریق آنالیز آماری مقایسه می‌نماید. نتایج برآورد شده از مدل FHWA بسیار نزدیک به مقادیر مشاهده شده (بیشترین مقدار db 85 و کمترین مقدار db 55) بود، لذا طبق نتایج این مدل برای پیش‌بینی آلودگی سروصدا در شهرهای ایران در حد منطقی از دقت قابل قبول برخوردار است و میانگین تفاضل مقادیر Leq محاسبه شده با مقادیر اندازه‌گیری 5/3± دسی‌بل می‌باشد. ضریب رگرسیون بین مقادیر اندازه‌گیری شده و مقادیر محاسبه شده توسط مدل 685/0 گزارش شد. کلیه مقادیر اندازه‌گیری در ایستگاه­ها بالاتر از حد استاندارد هوای آزاد برای مناطق مسکونی (55 db) بود. تاثیر نوع خودرو با آزمون پیرسون بررسی شد که بیشترین همبستگی بین موتورسیکلت­ها و آلودگی صوتی وجود داشت به طوی که با افزایش تعداد موتورسیکلت مقدار دو شاخص صوتی LAeq و LAFmn با ضرایب همبستگی 83% و 84% افزایش یافت. از طریق برنامه‌ریزی مناسب از قبیل مکان­یابی صحیح کاربری­ها، ایجاد فاصله با در نظر گرفتن کاربری‌هایی مانند فضای سبز خطی، مسیر پیاده رو و محل عبور دوچرخه، ایجاد موانع کاهنده امواج صوتی مانند خاکریز، و درخت می‌توان آثار آلودگی صوت را کاهش داد.
 
واژه‌های کلیدی: آلودگی صوت، FHWA-TNM 2.5، مدل‌سازی، مشهد
متن کامل [PDF 1107 kb]   (340 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: محیط زیست
دریافت: 1402/11/14 | پذیرش: 1403/4/20 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.