دوره 23، شماره 5 - ( 1402 )                   جلد 23 شماره 5 صفحات 67-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltani baraftabi E, alizadeh elizei M, Esmaeilabadi R. Parametric Studies of Flat Cylindrical Friction Damper with Brakepad in Diagonal Brace Frame Under Cyclic Loading. MCEJ 2023; 23 (5) :51-67
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-66462-fa.html
سلطانی برافتابی احسان، علیزاده الیزیی محمد هادی، اسمعیل آبادی رضا. مطالعات پارامتریک میراگر اصطکاکی سیلندری تخت با لنت ترمز در قاب مهاربند قطری تحت بارگذاری چرخه‌ای. مهندسی عمران مدرس. 1402; 23 (5) :51-67

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-66462-fa.html


1- دانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2- دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، Alizadeh.elizei@iau.ac.ir
3- دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
چکیده:   (791 مشاهده)
میراگرهای اصطکاکی پیش‌ساخته به سرعت در حال گسترش هستند تا بتوانند مقاومت سیستم‌های سازه‌ای را در مقابل زلزله افزایش دهند و انرژی‌های ایجاد شده از زلزله در سازه را مستهلک کنند. در این مقاله یک نوع میراگر اصطکاکی جدید به نام میراگر اصطکاکی سیلندری تخت با استفاده از لنت ترمز در قاب مهاربند قطری طراحی گردیده است که عملکرد و مقاومت لرزه‌ای این سیستم و همچنین میزان اتلاف انرژی مورد بررسی قرارگرفته است. عملکرد میراگر توسط بار لغزش متفاوت در سطوح اصطکاکی متفاوت را نشان می‌دهد. هندسه خاص و ابعاد میراگر، ضخامت لنت ترمز، تعداد پیچ‌ها، شماره پیچ، قطر کابل‌ها، نیروی کابل، نیروی لغزش، محل قرارگیری میراگر از جمله متغیرهای مورد بررسی در این مقاله هستند. عملکرد لرزه‌ای قاب مورد نظر توسط 80 مدل مختلف که هر مدل از میراگر با ضخامت‌های لنت ترمز 2.5 و 5 میلیمتر و نحوه قرارگیری متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. مدلهای بهینه مورد نظر در نرم‌افزار آباکوس مدل‌سازی و تحت تحلیل و طراحی قرار گرفت. هدف این سیستم کاهش جابه‌جایی نسبی افقی قاب و بالا بردن میزان جذب انرژی است. نتایج نشان می‌دهد که سایش سطوح اصطکاکی صفحات فولادی و لنت ترمز با توجه به تغییرمکان‌ها و میرایی کابل‌ها بسیار بالا می‌باشد و با استهلاک انرژی و جذب آن توسط میراگر در بارگذاری‌های چرخه‌ای به وجود آمده، کنترل جابه‌جایی به راحتی صورت می‌گیرد همچنین پاسخ لرزه‌ای سازه‌ها از نظر جابه‌جایی قاب و میراگر، نیروهای برش‌پایه، جذب انرژی را نشان می‌دهد. مطالعه عددی میراگر مورد نظر به عنوان یک عضو مستقل مقاوم در برابر لرزه در سازه‌های حیاتی در زلزله‌های متوسط و قوی را تأیید می‌کند.
متن کامل [PDF 2494 kb]   (291 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار: 1402/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.