1- استاد ، دانشگاه تربیت مدرس ، kavussia@modares.ac.ir
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (1229 مشاهده)
پودرلاستیک در دهههای اخیر در مخلوطهای آسفالتی بهعنوان یک افزودنی اصلاحکننده مورداستفاده قرارگرفته است. استفاده از پودرلاستیک در مخلوطهای آسفالتی باعث کاهش مشکلات زیستمحیطی ناشی از دفع لاستیکهای فرسوده و بهبود عملکرد مخلوطهای آسفالتی شده و منجر به افزایش عمر مفید آنها میشود. افزایش مقاومت در برابر ترکخوردگی و همچنین کاهش پتانسیل شیارشدگی روسازیهای آسفالت لاستیکی نسبت به مخلوطهای آسفالتی مرسوم از نتایج این امر است. باوجود مزایای متعدد قیر لاستیکی در بهبود عملکرد مخلوطهای آسفالتی، همچنان توسعه قابلتوجهی در کاربرد آن حاصل نشده است که برخی از علل آن مربوط به مشکلاتی همچون دماهای اختلاط و تراکم بالا، نیاز به تجهیزات اضافی در کارخانههای آسفالت، هزینه اولیه زیاد و پتانسیل دوفازی و دلمه شدن قیر لاستیکی است. یکی از روشهای نوین در جهت رفع مشکلات استفاده از قیرهای لاستیکی، استفاده از پودر لاستیک فرآوریشده بجای روشهای متداول نظیر روشهای تر و خشک است. این نوع پودرلاستیک ترکیبی از پودرلاستیک ریز، قیر نرم، مواد معدنی و آهک هیدراته است که طی یک فرآیند حرارتی کوتاهمدت تهیه میشود. پودرلاستیک فرآوریشده بهراحتی میتواند به روش خشک به مخلوطهای آسفالتی اضافه و باعث بهبود عملکرد آنها شود. با توجه به اینکه رویکرد فرآوری پودرلاستیک نسبتاً جدید میباشد، نیاز است تا پژوهشهای جامع آزمایشگاهی در راستای ارزیابی مشخصات قیر و عملکرد مخلوط آسفالتی اصلاحشده با آن صورت گیرد. بدین منظور، در این پژوهش با بهکارگیری پودر لاستیک فرآوریشده ضمن اصلاح طرح اختلاط مخلوط آسفالتی به روش خشک، مقاومت در برابر شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی با دانهبندی پیوسته و منقطع درشتدانه با انجام آزمایشهای چرخ بارگذاری در شرایط خشک و اشباع و بارگذاری محوری تکراری تحت تنشهای 150 و 300 کیلو پاسکال مورد ارزیابی قرارگرفته و با نمونههای حاوی قیر خالص و قیر لاستیکی به روش تر متداول مقایسه شدند. نتایج نشان میدهند که استفاده از هر دو افزودنی پودرلاستیک تهیهشده به روشهای تر متداول و خشک متشکل از پودرلاستیک فرآوریشده، مقاومت نمونهها را در برابر شیارشدگی افزایش میدهند. در این راستا استفاده از 25 درصد پودرلاستیک فرآوریشده بیشترین مقاومت در برابر شیارشدگی را نتیجه داد. همچنین مخلوطهای با دانهبندی منقطع درشتدانه (آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای) به دلیل اتصال سنگدانهها به یکدیگر و داشتن درصد قیر بیشتر عملکرد بهتری در برابر تغییرشکلهای دائمی از خود نشان دادند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1401/9/1 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/12/10