صالحی نیشابوری سید علی اکبر، محمدیون سعید، پرهیزکار حمید، وهابی حامد. اثر هندسه دیوار جدا کننده کانال فرعی بر الگوی جریان یک کانال باز بزرگ مقیاس با تقاطع °90. مهندسی عمران مدرس. 1395; 16 (3) :165-175
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-642-fa.html
1- تهران-دانشگاه تربیت مدرس
2- تربیت مدرس
3- دانشگاه مالک اشتر
4- دانشگاه تهران
چکیده: (4807 مشاهده)
چکیده- تقاطع کانالهای باز استفاده وسیعی در کارهای آبی دارد. شکلگیری ناحیه کم فشار با جریان بازچرخشی (ناحیه با پتانسیل رسوبگذاری بالا) و نیز ناحیه پر سرعت (ناحیه با پتانسیل آبشستگی بالا) از مهمترین مشخصههای جریان در این کانالها به حساب میآیند. تاکنون تحقیقات وسیعی در زمینه شناسایی الگوی جریان در این کانالها و رفع مشکلات هیدرولیکی مذکور صورت گرفته است. در این تحقیق نیز استفاده از دیوار جداکننده به عنوان راهکاری جهت کاهش پتانسیل آبشستگی و رسوبگذاری مورد بررسی کامل قرار گرفته است. ابتدا مدل عددی یک نمونه آزمایشگاهی موجود تولید شده و نتایج آن با در نظرگرفتن و بدون در نظر گرفتن اثرات هوا صحتسنجی شدهاند. در ادامه، اثر راهکار مذکور بر الگوی جریان مورد بررسی قرار گرفته و طرحهایی جهت بهبود هندسه آن ارائه و ارزیابی شدهاست. در میان طرحهای بررسی شده دیوارجداکننده با لبه دایرهای بهترین عملکرد را به لحاظ کاهش حداکثر سرعت پس از تقاطع نشان داده است. نتایج این تحقیق کاهش قابل ملاحظهای را در پتانسیل آبشستگی و رسوبگذاری جریان نشان میدهند.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
مهندسی آب دریافت: 1392/7/2 | پذیرش: 1393/2/11 | انتشار: 1395/5/1