دوره 23، شماره 3 - ( 1402 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 56-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarrinmehr A, Mohammad Hasany R. The Greedy Algorithm for Development of The Network Based on the Lowest Developing Cost: The Case Study of Iran. MCEJ 2023; 23 (3) :41-56
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-63521-fa.html
زرین مهر امیرعلی، محمدحسنی رضا. ارایه یک الگوریتم حریصانه توسعه شبکه مبتنی بر توسعه با کمترین هزینه – مطالعه موردی: شبکه راه آهن کشور ایران. مهندسی عمران مدرس. 1402; 23 (3) :41-56

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-63521-fa.html


1- استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه مازندران
2- استادیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران ، rmhasany@iust.ac.ir
چکیده:   (479 مشاهده)
مسائل حمل و نقلی به سه سطح استراتژیک، تاکتیکی و کارکردی دسته بندی می شود که هریک سطح نفوذ، میزان بودجه مورد نیاز، تصمیم گیران و دوره زمانی متفاوتی دارند. مسئله طراحی و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی یکی از مسائل مهم و کلیدی از سطح استراتژیک است. به طور خلاصه، طراحی شبکه به نحوه اختصاص دادن بودجه محدود به توسعه زیرساخت شبکه ریلی می پردازد، به گونه ای که هدفهای خاصی همچون کمینه سازی کل زمان سفر در شبکه، کمینه-سازی هزینه های توسعه یا نگهداری شبکه، بیشینه سازی درآمد حاصله از انتقال بار، یا بیشینه سازی جذب تقاضای سفر به سوی شیوه ریلی لحاظ شود. شکل عمومی مساله طراحی شبکه یک مسئله دوسطحی در رده مسائل NP-Hard به شمار می¬رود که حل آن در مقیاس های کوچک با دشواری روبروست.
در این مقاله برای حل مسئله طراحی شبکه یک الگوریتم حریصانه ارایه می شود که سعی در کاهش هرچه بیشتر هزینه های توسعه شبکه دارد. الگوریتم با این هدف طراحی شده است که اولویت توسعه شبکه را به بلاک های با کمترین هزینه توسعه می دهد و این روند تا جایی پیش می رود که کل سطح تقاضای ورودی بتواند از شبکه انتقال پیداکند. این الگوریتم با زبان جاوا پیاده سازی شد و شبکه راه آهن ایران به عنوان مطالعه موردی استفاده شد. با توجه به ماهیت دو هدفی در مسئله، تقاضای عبوری و توسعه در شبکه، جواب های "شبه پاریتو" با درصد های متفاوت از اهمیت این دو هدف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتایج الگوریتم پیشنهادی تحلیل گردید.
متن کامل [PDF 548 kb]   (234 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: برنامهریزی حمل و نقل
دریافت: 1401/5/22 | پذیرش: 1401/9/27 | انتشار: 1402/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.