1- دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی
2- عضو هیئت علمی ، بخش مهندسی سازه ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، majidzamani@bhrc.ac.ir
چکیده: (1361 مشاهده)
در مقاله حاضر، با مدلسازی عددی اتصال تیر فولادی پیوستۀ میانگذر در ستونهای CFT لولهای شکل توسط نرمافزار اجزاء محدود، تاثیر قطر لوله فولادی، ضخامت لوله فولادی و ضخامت بال و جان تیر تحت بارگذاری چرخه ای مورد بررسی قرار گرفته است. در برخی نمونهها شرایط فشردگی لرزهای مقطع تیر و مقطع ستون اندکی از حدود مجاز آئیننامه خارج شده بود. با این حال، تمامی نمونه ها رفتار چرخهای پایدار و تحمل حداقل دریفت طبقه ای 0.04 رادیان را طبق آیین نامه AISC به عنوان یک اتصال خمشی ویژه ارضا نمودند و چرخه هیسترزیس حجیم با قابلیت اتلاف انرژی قابل توجه را به نمایش گذاشتند. نتایج بدست آمده نشان میدهد که در نمونه های با ستون مشابه در صورت افزایش ضخامت بال یا جان تیر، انرژی مستهلک شده در چرخههای بارگذاری افزایش مییابد ولی مقادیر کمتری برای میرایی چرخهای حاصل میگردد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1400/8/5 | انتشار: 1401/8/10