دوره 22، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 176-161 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaferani P, Mokhtarani N. Investigation and Numerical Modeling of Diesel Fuel Transport in Sand Amended with Municipal Waste Compost. MCEJ 2022; 22 (3) :161-176
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-47928-fa.html
زعفرانی پویا، مختارانی نادر. بررسی و مدل سازی عددی انتقال گازوئیل در ماسه اصلاح شده با کمپوست زباله شهری. مهندسی عمران مدرس. 1401; 22 (3) :161-176

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-47928-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس ، mokhtarani@modares.ac.ir
چکیده:   (1100 مشاهده)
بررسی تأثیر اصلاح­کننده­ های آلی بر رفتار و گسترش آلاینده های مایع غیرآبی سبک (LNAPL) در خاک برای ارزیابی خطر آلودگی آب­های زیرزمینی، امری مفید می ­باشد. هدف از این پژوهش بررسی اثر کمپوست زباله­ شهری به عنوان اصلاح­کننده­ آلی بر نحوه­ انتقال گازوئیل درون ماسه بوده که در مقیاس آزمایشگاه انجام پذیرفته است. در این تحقیق از ستون­های با ارتفاع 30 و قطر 4/2 سانتی­متر از جنس پلکسی­گلاس و سه نوع ماسه­ ریز، متوسط و درشت دانه استفاده شد. ستون­ ها تا ارتفاع 24 سانتیمتر با ماسه و سپس لایه­ رویی به ارتفاع 4 سانتی­متر با 5، 10 و 15 گرم کمپوست که معادل 100، 150 و 300 تن بر هکتار بوده، به طور همگن مخلوط و پر شد. در ادامه نیمی از لایه­ ماسه­ مخلوط با کمپوست در هر ستون به گازوئیل با غلظت 20 میلی­گرم بر گرم ماسه آغشته گردید. جهت شبیه ­سازی بارش، آب با سه نرخ جریان 25/، 5/0 و 1 میلی­لیتر بر دقیقه بر ستون­ها اعمال شد. شبیه­ سازی عددی داده­ های آزمایشگاهی و تعیین پارامترهای انتقال، توسط مدل انتقال UTCHEM انجام پذیرفت. مطابق نتایج، مدل عددی حاصل، دارای همپوشانی قابل قبولی با داده­ های آزمایشگاهی بود. همچنین با افزایش میزان کمپوست در پارامتر ضریب پراکندگی تغییرات قابل ملاحظه­ای مشاهده نشد. در این پژوهش ضریب پخش با افزایش دو برابری مقدار کمپوست، 110 درصد افزایش یافته و به عنوان نمونه، در ستون حاوی مخلوط ماسه ریزدانه و کمپوست با افزایش دو برابری مقدار کمپوست در نرخ­ های جریان 25/0، 5/0 و 1میلی­لیتر بر دقیقه، فاکتور تأخیر به ترتیب به میزان 78، 100 و 80 درصد افزایش یافت.
متن کامل [PDF 1485 kb]   (1488 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: محیط زیست
دریافت: 1399/9/6 | پذیرش: 1400/12/3 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.