دوره 21، شماره 6 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 6 صفحات 39-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

goudarzi M, fazli M. Investigation of the intensity of flow turbulence around gabion groinrs and gabion obstacles with different porosity percentages. IQBQ. 2021; 21 (6) :25-39
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-45699-fa.html
گودرزی مهشید، فضلی مجید. بررسی شدت آشفتگی جریان پیرامون آبشکن‌ها و موانع توری‌سنگی با درصد تخلخل‌های متفاوت. مهندسی عمران مدرس. 1400; 21 (6) :39-25

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-45699-fa.html


1- دانشگاه بوعلی سینا ، mahshid.goudarzi1991@gmail.com
2- دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده:   (165 مشاهده)
وجود موانع در مسیر جریان سبب تغییراتی در هیدرولیک و پارامترهای هیدرودینامیکی جریان می­گردد. از جمله این پارامترهای هیدرودینامیکی جریان، می­توان به انرژی جنبشی آشفتگی و شدت آشفتگی جریان اشاره نمود. از آنجا که آشفتگی مرتبط با استهلاک انرژی جریان می­باشد، لذا بررسی این پدیده همواره حائز اهمیت بوده است. احداث موانع در مسیر سیال، به­خصوص هنگامی که این موانع در محل عبور رودخانه ساخته می­شوند، یکی از مهم­ترین مسائل مهندسی رودخانه است. از نتایج مطالعه­ی رفتار سیال پیرامون موانع متخلخل، می­توان در طراحی آبشکن­های متخلخل توری­سنگی، همچنین ساخت موانع متخلخل توری­سنگی در مسیر جریان، جهت استهلاک انرژی جریان و ... استفاده کرد. در این پژوهش به بررسی آزمایشگاهی ساختار جریان پیرامون آبشکن­های متخلخل در کناره کانال و موانع متخلخل در وسط کانال مستقیم با بستر ثابت پرداخته شده است. در اندازه­­گیری سرعت­های سه­بعدی از دستگاه سرعت سنج نقطه­ای ADV استفاده شده است. نتایج نشان داد، مولفه­های سه بعدی سرعت در آبشکن­ها و موانع با افزایش درصد تخلخل، کاهش می­یابد. همچنین جدایش جریان ، جریان­های بازگشتی، جریان انحرافی و همچنین، جریان پایین رونده، در حالتی که مانع در وسط کانال قرار دارد نسبت به حالتی که آبشکن در کناره­ی دیواره کانال قرار دارد شدیدتر است. همچنین تاثیر درصد تخلخل در موانع نسبت به آبشکن­ها خیلی بیشتر و واضح­تر است. و شدت آشفتگی و وسعت محدوده دارای بیشینه شدت آشفتگی در موانع وسط کانال نسبت به آبشکن­های کناره دیواره شدیدتر است. در نهایت،روند کاهش شدت آشفتگی در تخلخل­های بیشتر، کندتر است.
متن کامل [PDF 7312 kb]   (36 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل (کامل) | موضوع مقاله: سازههای هیدرولیک
دریافت: 1399/6/12 | پذیرش: 1400/4/9 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.