دوره 21، شماره 5 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 153-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darvishpour D, Nouri G. Seismic Response of non-uniform Column Heights Bridge under Spatial Variation of Ground Motion and Local Soil Condition. IQBQ. 2021; 21 (5) :153-165
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-45272-fa.html
درویش پور داریوش، نوری غلامرضا. اثر تغییرات مکانی جنبش شدید زمین و نوع ساختگاه بر عملکرد لرزه‌ای پل‌های بتنی با ارتفاع پایه متغیر. مهندسی عمران مدرس. 1400; 21 (5) :153-165

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-45272-fa.html


1- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی
2- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی ، r.nouri@khu.ac.ir
چکیده:   (164 مشاهده)
در نظر گرفتن تغییرات مکانی حرکات زمین در طراحی سازه‌ها و پل‌های طویل بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله اثر تغییرات مکانی جنبش شدید زمین و تغییر شرایط ساختگاهی بر پاسخ لرزه‌ای پل‌های بتنی با ارتفاع پایه متغیر مطالعه شده است. برای تولید شتابنگاشت‌های غیریکنواخت حرکت زمین از الگوریتم شبیه‌سازی‌شده مبتنی بر طیف طرح با توابع فرآیند تصادفی چند متغیره ناایستا و ماتریس چگالی طیفی استفاده شده است. تولید شتابنگاشت‌ها با تابع همدوسی شامل اثر انتشار موج و مدت زمان زمین‌لرزه که سازگار با طیف پاسخ منتخب باشد، انجام شد. پاسخ‌های لرزه‌ای پل 5 دهانه به طول 5/242 متر تحت اثر تحریک یکنواخت و غیریکنواخت با تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی در برنامه OpenSess مورد بررسی قرار‌گرفت. اثر تغییر شرایط ساختگاهی با فرض تغییر نوع خاک و سرعت ظاهری موج در زیر پایه‌های مختلف پل لحاظ گردید. تغییرات نیروی محوری، نیروی برشی و لنگر خمشی در پایه‌های پل در حالت‌های مختلف به عنوان معیار مقایسه مطالعه شد. نتایج نشان داد، همزمانی تغییرات مکانی و تغییر شرایط ساختگاهی باعث افزایش قابل توجه در پاسخ‌های پل می‌شود، بطوریکه در این حالت حداکثر لنگر خمشی پایه پل تا حدود 2.5 برابر نیز می‌تواند افزایش یابد. همچنین مقایسه نتایج در دو حالت تحریک یکنواخت و غیریکنواخت بیانگر این است که حتی در شرایط ساختگاهی یکسان، خصوصیات تغییرات مکانی حرکات زمین‌لرزه می‌تواند به‌شدت پاسخ پل را تغییر دهد.
متن کامل [PDF 658 kb]   (25 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1399/5/27 | پذیرش: 1399/12/27 | انتشار: 1400/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول