محققین روسازی طی دهههای اخیر بهمنظور بهبود مشخصات و ویژگیهای رئولوژیکی قیر اقدام به استفاده از افزودنیهای اصلاحکننده نظیر پودر لاستیک و عملکرد مخلوط آسفالتی نمودهاند. پودر لاستیک علاوه بر بهبود عملکرد مخلوطهای آسفالتی، همچون افزایش عمر خستگی، مقاومت شیار شدگی و کاهش حساسیت رطوبتی، نقش مؤثری در اهداف محیطزیستی ایفا دارد. علیالرغم مزایای ذکر شده، استفاده از پودر لاستیک به روش تر در روسازیهای آسفالتی با مشکلاتی نظیر افزایش هزینه تولید، پیرشدگی اولیه و دلمه و دوفازی شدن قیر لاستیکی همراه بوده است.
یکی از روشهای نوین تسهیل در استفاده از پودر لاستیک، فرآوری آن با مواد معدنی فعالکننده سطحی میباشد که منجر به تولید پودرلاستیک فرآوری شده گردیده که به صورت خشک در تهیه مخلوط آسفالتی
به کار برده میشود. در این روش پودرلاستیک با افزودنیهای شیمیایی و قیر ترکیب شده و محصولی تولید میشود که بهآسانی در دماهای متداول اختلاط با مصالح سنگی مخلوط میشود. مرکز تحقیقات روسازی دانشگاه تربیت مدرس با همکاری گروه شیمی دانشگاه، نمونه جدید و بومی پودرلاستیک فرآوریشده با ماده معدنی فعالکننده سطح تهیه کرده است. با توجه به جدید بودن این ماده، نیاز است تا تحقیقات جامع آزمایشگاهی در راستای ارزیابی مشخصات قیر و عملکرد مخلوط آسفالتی اصلاحشده با آن انجام گردد. بدین منظور، در این پژوهش با بکارگیری پودرلاستیک فرآوری شده حساسیت رطوبتی و مقاومت خستگی مخلوط آسفالتی با انجام آزمایشهای کشش غیر مستقیم استاتیکی و دینامیکی (
ITS[1] و
3 ITFT) مورد ارزیابی قرار گرفته و نمونههای تهیه شده با قیر لاستیکی تولید شده به روش متداول تر مقایسه گردید. نتایج حساسیت رطوبتی نمونهها نشان داد که استفاده از هر دو افزودنی پودرلاستیک و پودرلاستیک فرآوری شده مقاومت نمونهها را در شرایط خشک و اشباع بهبود بخشیده است. این در حالی است که پودرلاستیک فرآوری شده عملکرد به مراتب بهتری نسبت به پودرلاستیک معمولی مخصوصا در شرایط اشباع دارد. از سوی دیگر، نتایج آزمایش خستگی مخلوط نشان داد که مقاومت خستگی نمونههای حاوی پودرلاستیک فرآوری شده دارای عملکرد بهتری در مقایسه با نمونه شاهد و نمونههای اصلاحشده با پودرلاستیک دارند.
2 Indirect Tensile Strength
3 Indirect Tensile Fatigue Test
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1399/3/27 | پذیرش: 1399/10/29 | انتشار: 1400/5/10