دوره 21، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 159-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadhasani O, Mirbaha B, Rassafi A A, Layegh M. Effects of High Occupancy Toll Lane implementation Policy on The Modeling of Mode Choice (Case Study: Chamran Highway). IQBQ. 2021; 21 (3) :159-173
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43484-fa.html
محمدحسنی امید، میربهاء بابک، رصافی امیر عباس، لایق مازیار. مدل‌سازی تغییر رفتار انتخاب شیوه کاربران تحت تأثیر سیاست احداث خطوط پر سرنشین ( مطالعه موردی‌: بزرگراه چمران- تهران). مهندسی عمران مدرس. 1400; 21 (3) :159-173

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43484-fa.html


1- دانشگاه بین المللی امام خمینی
2- دانشگاه بین المللی امام خمینی ، bmirbaha@gmail.com
چکیده:   (272 مشاهده)
احداث خطوط پر سرنشین یکی از راه‌کارهای مدیریت ترافیک شهری است که تمایل به احداث این خطوط در چند سال اخیر موردتوجه بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه قرارگرفته است. در این پژوهش هدف اصلی، تعیین عوامل تأثیرگذار در انتخاب شیوه سفر افراد در حضور این تسهیلات است. در همین راستا داده ها به علت عدم وجود این تسهیلات در ایران، با استفاده از روش رجحان بیان‌شده و براساس مفهوم ارزش زمان صرفه‌جویی شده‌ی افراد در اثر استفاده از این خطوط محاسبه شد.  برای برداشت نمونه ها  1000 مشاهده انجام شد و از مدل لوجیت دوتایی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. متغیرهایی که برای اولین بار در این مطالعه از آن‌ها استفاده شد، متغیرهایی مربوط به ورودی و خروجی به بزرگراه و همچنین برای عوارض، با محاسبه ارزش زمان سفر مبداء- مقصدهای گوناگون در طول مسیر مورد مطالعه، عوارض در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش قیمت ( ناشی از افزایش زمان صرفه‌جویی افراد) تمایل افراد به استفاده از خط پر سرنشین نیز کاهش می‌یابد. در همین راستا در قیمت رایگان، نزدیک به 26 درصد رانندگان حاضر به استفاده از خطوط پر سرنشین هستند در صورتی که در قیمت های زیاد، درصد انتخاب خطوط پرسرنشین با عوارض تقریبا به سمت صفر میل می کند. در قیمت 180000 ریال درصد انتخاب به زیر 5 % می رسد همچنین براساس مکان ورود/ خروج به/از بزرگراه چمران تمایل افراد به استفاده از خط پرسرنشین تغییر می کند. علاوه برآن، زمانیکه محل سکونت افراد در کمترین فاصله از محدوده مورد مطالعه قرارداشته باشد 31% تمایل برای استفاده از خطوط پرسرنشین وجود دارد و با افزایش فاصله تا 25 کیلومتر تمایل افراد تقریبا به صفر درصد می رسد. همچنین قابل ذکر است که خانم ها تمایل بیشتری به استفاده از خطوط پرسرنشین دارند.
متن کامل [PDF 422 kb]   (92 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل (کامل) | موضوع مقاله: برنامهریزی حمل و نقل
دریافت: 1399/3/18 | پذیرش: 1399/11/5 | انتشار: 1400/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول