1- دانشجو کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد گروه راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس ، kavussia@modares.ac.ir
3- 3- استادیار گروه راه و ترابری، دانشکده عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (2643 مشاهده)
روسازیهای آسفالتی به مرور زمان دچار پیرشدگی میشوند که این امر موجب کاهش سطح خدمتدهی و انعطافپذیری این روسازیها میگردد. ترک خوردگی در اثر پیرشدگی یکی از شایعترین علل خرابی در روسازیهای آسفالتی است. عدم ترمیم بهموقع روسازیهای ترک خورده میتواند باعث گسترش ترک و ایجاد سایر خرابیها در روسازی گردد. برخی از ترکها میتوانند با استفاده از اعمال گرمایش به روش تابش امواج الکترومغناطیس ترمیم شوند. استفاده از روش گرمایش به روش تابش امواج الکترومغناطیس یکی از روشهای نوین در ترمیم ترکها در روسازیها است. القای گرمایش از طریق امواج الکترومغناطیس موجب افزایش دمای قیر درون مخلوطهای آسفالتی شده و موجب حرکت کردن قیر و پر کردن ترکها میشود. در این تحقیق، تأثیر سطوح مختلف پیرشدگی مخلوطهای آسفالتی روی گرمایش و ترمیم القایی روسازی مورد ارزیابی قرار گرفته است. به منظور اعمال شرایط پیرشدگی، مخلوطهای آسفالتی به مدتهای 3، 5، 7 و 9 روز در گرمخانه در دمای ℃85 نگهداری شدند. در این تحقیق، قیر خالص با استفاده از کربن فعال اصلاح شد. علاوه براین، تأثیر کربن فعال در خصوصیات مکانیکی و نرخ گرمایش آن به روش تابش امواج الکترومغناطیس در مخلوطهای آسفالتی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی تأثیر سطوح مختلف پیرشدگی در نرخ ترمیم القایی، آزمایش خمش نیم دایرهای در دماهای میانی و پایین انجام شد. نتایج آزمایشها نشان داد که افزودن کربن فعال به قیر نهتنها موجب کاهش مقاومت آن نمیشود، بلکه میتواند موجب افزایش مقاومت نمونهها در برابر ترکخوردگی نیز شود. نتایج بدست آمده نشان داد که افزایش سطح پیرشدگی موجب کاهش نرخ گرمایش نمونههای آسفالتی به روش تابش امواج الکترومغناطیس میشود. علاوه براین نتیجه گردید که، افزایش سطح پیرشدگی در مخلوط آسفالتی و افزایش طول شیار در نمونههای خمش نیم دایرهای موجب کاهش نرخ ترمیم القایی میگردد. علاوه براین، نتایج نشان داد که میزان ترمیم القایی در مخلوطهای آسفالتی ترک خورده در دماهای پایین بیشتر از مخلوطهای آسفالتی میباشد که در دماهای میانی ترک خوردهاند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1398/11/15 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/8/10