1- دانشجوی دکتری راه وترابری ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
2- استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان ، ghshafabakhsh@semnan.ac.ir
3- استاد دانشکده دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (2245 مشاهده)
بمنظور گسترش روسازی های بتن غلتکی در راه ها با سرعت زیاد، اجرای یک لایه نازک از بتن با مقاومت لغزشی بالا بر روی بتن غلتکی و بلافاصله پس از اجرای آن پیشنهاد میشود. در پژوهش حاضر به بررسی خواص مکانیکی و شکست اینگونه از روسازیهای بتنی دو لایهای پرداخته شده و با روسازیهای رایج تک لایهای بررسی شده است. از اینرو یک لایه نازک از بتن معمولی و یا بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن به ضخامتی نسبی 30% ضخامت کل روسازی بر روی بتن غلتکی اجرا گردید. آزمایشهای مقاومت فشاری و آزمون شکست در مود I بر روی نمونه ها پس از 28 روز عملآوری انجام گرفت. عمده نتایج حاکی از آن است که افزودن الیاف پلیپروپیلن با مقدار مشخص شده تاثیر چندانی بر مقاومتهای فشاری و خمشی بتن در حالت تک لایه ندارد. همچنین اجرای بتن معمولی بر روی بتن غلتکی تاثیر منفی بر مقاومت خمشی و شکست نمونهها نسبت به حالت تک لایه ندارد. اما در نمونههای تک لایه یا دولایه مسلح به الیاف ، بعلت پل زدگی الیاف پس از ایجاد اولین ترک موجب افزایش انرژی شکست نمونهها نسبت به نمونههای غیر مسلح شده شده است که در ضخامت بیشتر الیاف این تغییر مشهودتر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1398/9/24 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1400/3/1