faezi S F, sharifi S R. The Effect of freezing and Thawing cycles on the Durability Parameters of Lime- Cement Stabilized Clay Subgrade based on compressive strength results. MCEJ 2020; 20 (2) :123-133
URL:
http://mcej.modares.ac.ir/article-16-35872-fa.html
1- گروه عمران، دانشگاه پیام نور تهران ، farzin_faezi@yahoo.com
2- گروه عمران، دانشگاه پیام نور تهران
چکیده: (2308 مشاهده)
بسترهای رسی در حالت خشک از استحکام و سختی مناسبی برخوردار هستند ولی در حضور رطوبت مقاومت آنها به شدت افت کرده و بستر مستعد تغییر شکلهای پلاستیک شده و ظرفیت باربری آن کاهش محسوسی میکند. پس هدف از این پژوهش ارزیابی فنی تأثیر سیمان آهکی بر ویژگیهای مکانیکی و عملکردی بر بستر رسی است. بدین منظور 400 کیلوگرم نمونه خاک از بستر راه روستایی راز به پسین دره تهیه شد. در مرحله اول آزمایشهای دانهبندی، حدود اتربرگ و... روی 20 نمونه از خاک انجام شد. مرحله دوم وزن مخصوص خشک بیشترین و میزان رطوبت بهینه مخلوط خاک-سیمان تعیین شد. در این پژوهش برای بررسی تاثیر آهک بر عملکرد بستر رسی، از دو نمونه سیمان پرتلند آهکی با نامهای PKZ1 (دارای 80 درصد کلینکر +17 درصد آهک+3درصد گچ) و PKZ2(دارای 85 درصد کلینکر +12 درصد آهک+3درصد گچ) استفاده شد. مرحله سوم برای تعیین درصد سیمان آهکی مناسب برای اختلاط، آزمایش تراکم مخلوط خاک-سیمان با درصدهای مختلف (6% ، 8% ، 10% ، 12% و 14%) با سیمان آهکی نوع 1 و نوع 2 انجام شد. در مرحله چهارم 24 نمونه استوانهای با افزودن (6% ، 8% ، 10% ، 12% و 14%) سیمان آهکی نوع 1 و نوع 2 به نمونه خاک ساخته شده و تحت آزمایش مقاومت فشاری قرار گرفتند. در مرحله پنجم مقاومت کششی غیرمستقیم و آزمایش مدول تنش-کرنش مخلوط خاک-سیمان تعیین شد. نتایج نشان داد دانسیته خشک حداکثر مخلوط خاک-سیمان با افزودن 10 درصد سیمان آهکی نوع 1 و نوع 2 به دست میآید. همچنین نتایج حاکی از افزایش مقاومت فشاری، مقامت کشش غیر مستقیم مخلوط ساخته شده با سیمان پرتلند آهکی نوع 1 نسبت به سیمان پرتلند آهکی نوع 2 داشته و کلیه اینکه کلیه نمونهها با عمل آوری 28 روزه مقاومت بیشتری نسبت به نمونههای 7 روزه داشتند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1398/6/1 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1399/3/10