دوره 19، شماره 6 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 6 صفحات 113-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alisoltani T, shafiepour motlagh M, ashrafi K, Habibian M. Traffic scenarios on Sadr Overpass: A multi-criteria analysis considering air pollution. MCEJ. 2020; 19 (6) :103-113
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-32224-fa.html
علیسلطانی ترکان، شفیع پور مطلق مجید، اشرفی خسرو، حبیبیان میقات. ارزیابی چندمعیاره سناریوهای ترافیکی پل صدر تهران با ملاحظه آلودگی هوا. مهندسی عمران مدرس. 1398; 19 (6) :113-103

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-32224-fa.html


1- کارشناس ارشد، دانشکده محیط‌زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران
2- استادیار، دانشکده محیط‌زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران ، shafiepour@ut.ac.ir
3- دانشیار،دانشکده محیط‌زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران
4- استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:   (3085 مشاهده)

مدیریت ترافیک شهری مستلزم اعمال ­سیاست­های صحیح با برنامه‌­ریزی همه‌­جانبه و جامع در راستای اهداف توسعه‌­ی پایدار است. تصمیم‌­گیری به عنوان یکی از شاخص­های کلیدی مدیریت شناخته­ شده­‌است. به دلیل پیچیدگی عوامل تاثیرگذار در اعمال سیاست­‌های صحیح با هدف رسیدن به اهداف توسعه‌­ی پایدار و انتشار کمتر آلایند­های ناشی از منابع متحرک، استفاده از روش­های تصمیم­‌گیری چند معیاره اهمیت زیادی دارد. هدف از این پژوهش بررسی گزینه­‌های مختلف تردد و آلودگی هوای ناشی از آن در پل صدر با استفاده از روش MCDM  است. پس از بررسی وضعیت اعمال محدودیت­‌ها و ممنوعیت­‌های تردد  اعمال شده در شیب­‌راهه­‌های پل صدر در هر دو مسیر غرب به شرق و شرق به غرب در قالب دو سناریوی حقیقی، مدل­‌سازی انتشار آلاینده­‌های ناشی از تردد در این سناریوها، با استفاده از نرم افزار IVE انجام شده‌­است. نهایتا این دو سناریو با رویکرد تصمیم­‌گیری MCDM  با شاخص­‌های میزان انتشار آلاینده­‌ها، سرعت شبکه و سطح خدمت‌دهی بررسی شد و به ترتیب سناریوهای اول و دوم با شاخص­‌های مذکور اولویت‌­بندی شد. نتایج مدل­‌سازی نشان داد انسداد شیب­‌راهه‌­ی صدر همسطح در مسیر شرق به غرب در ساعت اوج ترافیک به جای اعمال محدودیت دسترسی آن در تمامی ساعات شبانه روز از دیدگاه کاهش میزان انتشار آلاینده­‌های ناشی از تردد و بهبود پارامتر­های ترافیکی توصیه می­‌شود. هم­چنین در مسیر غرب به شرق، انسداد شیب­راهه­ی ورودی به بزرگراه صدر همسطح در ساعات اوج ترافیک  به جای تمامی حالات منجر به کاهش انتشار آلاینده­­­­ی کربن­‌مونواکسید به میزان 22/17 درصد در یک شبانه­‌روز و افزایش سرعت متوسط شبکه به میزان 48/6 درصد  نسبت به انسداد کامل مسیر فوق در تمامی ساعات، از ناوگان عبوری می‌­گردد.
 

متن کامل [PDF 506 kb]   (579 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل (کامل) | موضوع مقاله: محیط زیست
دریافت: 1398/2/2 | پذیرش: 1398/7/30 | انتشار: 1398/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.