رصافی امیر عباس، عبدی کردانی علی، صالحی کلام ارسلان. ارزیابی میزان انحراف رفتار راننده پیرو نسبت به راننده ایدهآل در آشفتگی جریان ترافیک با استفاده از تحلیل پوششی دادهها. مهندسی عمران مدرس. 1397; 18 (5) :91-103
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-30222-fa.html
چکیده: (3750 مشاهده)
ترافیک حرکت–توقف در آزادراهها، منجر به آشفتگی جریان ترافیک و افزایش تأخیر میشود. وسایل نقلیه پیرو در زنجیره دادههای عبوری در زمان ورود و خروج از آشفتگی به سبب ذات غیرقابلپیشبینی رفتار رانندگی، الگوهای رفتاری متفاوتی نسبت به اثر موج حرکت–توقف نشان میدهند. الگوهای رفتاری راننده پیرو در زنجیره وسایل نقلیه با استفاده از تئوری نامتقارن رفتاری در فاز کاهش شتاب به دو الگوی رفتاری زیرواکنشی روواکنشی منتهی میشود. راننده پیرو بر اساس الگوهای رفتاری در فاز کاهش شتاب، پاسخهای متفاوتی نسبت به موج کاهش شتاب دریافتی نشان میدهد که منجر به افت سرعت کمتر یا بیشتری نسبت به راننده ایدهآل، و تأخیر بیشتر یا کمتر در زنجیره حرکت وسایل نقلیه میشود. در این مقاله، دو پارامتر انحراف رفتار و زمان تغییر رفتار راننده پیرو نسبت به راننده ایدهآل، بر اساس مدل تعقیب خودرو نیویل، در فاز کاهش شتاب نسبت به موج کاهش شتاب انتشاریافته در زنجیره وسایل نقلیه شناسایی میشود. به منظور شناسایی کمترین زمان تأخیر در زنجیره وسایل نقلیه در فاز کاهش شتاب، روش تحلیل پوششی دادهها به کار گرفته شد تا کاراترین میزان انحراف رفتار و زمان تغییر رفتار راننده پیرو متناسب با موج کاهش شتاب دریافتی و سرفاصله مکانی پیرو در زمان دریافت موج تعیین شود. نتایج نشان دادند که بر اساس الگوی رفتاری زیرواکنشی در سرعتها و سرفاصلههای مکانی مختلف، راننده پیرو به رانندگی با الگوی رفتاری خود تمایل دارد، درحالیکه مقدار موج انتشاریافته از وسیله پیشرو تأثیری بر خروجیها ندارد. نتایج ذکرشده منجر به تأخیر کمتر در زنجیره وسایل نقلیه میشود.
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1397/11/17 | پذیرش: 1397/11/17 | انتشار: 1397/11/17