1- دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی.
2- استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی.
چکیده: (8393 مشاهده)
مصرف سوخت وسایل نقلیه، یکی از پارامترهای مهم در تحلیل هزینههای چرخه عمر روسازی است. عواملی مانند نوع وسیله نقلیه، وضعیت سطحی روسازی و... بر مصرف سوخت و هزینههای چرخه عمر روسازی تاثیرگذار است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر رویکردهای مختلف نگهداری و بهسازی روسازی در دوره تحلیل ده سال، بر مصرف سوخت و هزینههای مصرف سوخت وسایل نقلیه با استفاده از نرمافزار HDM-4 است. به این منظور تاثیر رویکردهای مرمت و بهسازی بر هزینههای مصرف سوخت وسایل نقلیه در 1170 کیلومتر از راههای شریانی استان خوزستان، ارزیابی شد. در این پژوهش هر یک از رویکردهای مرمت و نگهداری روسازی، به صورت جداگانه به عنوان رویکرد نگهداری، در دوره طرح، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند. در رویکرد نگهداری اساسی، فرض شد پس از اجرای عملیات بهسازی، مقدار IRI به 5/1 متر بر کیلومتر برسد که مطابق ردهبندی HDM-4 در محدوده خوب قرار دارد. با توجه به نتایج، با در نظر گرفتن نگهداری روزمره(درزگیری و لکهگیری)، تغییری در کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه مشاهده نشد. ولی با اعمال نگهداری اساسی، مصرف سوخت وسایل نقلیه در دوره طرح روسازی کم شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که با اجرای نگهداری اساسی در زمان مناسب، صرفهجویی زیادی در مصرف سوخت وسایل نقلیه به دست میآید..
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1391/12/24 | پذیرش: 1393/11/9 | انتشار: 1393/12/1