دوره 14، شماره 4 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 102-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shoormeij E, Fakhri M. Technical and economic evaluation of pavement rehabilitation on vehicle fuel consumption costs. MCEJ 2014; 14 (4) :93-102
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-2798-fa.html
شورمیج ابراهیم، فخری منصور. بررسی فنی و اقتصادی رویکردهای مرمت و بهسازی روسازی بر مصرف سوخت وسایل نقلیه. مهندسی عمران مدرس. 1393; 14 (4) :93-102

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-2798-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی.
2- استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی.
چکیده:   (8393 مشاهده)
 مصرف سوخت وسایل نقلیه، یکی از پارامترهای مهم در تحلیل هزینه‌های چرخه عمر روسازی است. عواملی مانند نوع وسیله نقلیه، وضعیت سطحی روسازی و... بر مصرف سوخت و هزینه‌های چرخه عمر روسازی تاثیرگذار است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر رویکردهای مختلف نگه‌داری و بهسازی روسازی در دوره تحلیل ده سال، بر مصرف سوخت و هزینه‌های مصرف سوخت وسایل نقلیه با استفاده از نرم‌افزار HDM-4 است. به این منظور تاثیر رویکردهای مرمت و بهسازی بر هزینه‌های مصرف سوخت وسایل نقلیه در 1170 کیلومتر از راه‌های شریانی استان خوزستان، ارزیابی شد. در این پژوهش هر یک از رویکردهای مرمت و نگه‌داری روسازی، به صورت جداگانه به عنوان رویکرد نگه‌داری، در دوره طرح، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند. در رویکرد نگه‌داری اساسی، فرض شد پس از اجرای عملیات بهسازی، مقدار IRI به 5/1 متر بر کیلومتر برسد که مطابق رده‌بندی HDM-4 در محدوده خوب قرار دارد. با توجه به نتایج، با در نظر گرفتن نگه‌داری روزمره(درزگیری و لکه‌گیری)، تغییری در کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه مشاهده نشد. ولی با اعمال نگه‌داری اساسی، مصرف سوخت وسایل نقلیه در دوره طرح روسازی کم شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که با اجرای نگه‌داری اساسی در زمان مناسب، صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت وسایل نقلیه به دست می‌آید..
متن کامل [PDF 699 kb]   (3395 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1391/12/24 | پذیرش: 1393/11/9 | انتشار: 1393/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.