1- دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی بابل ، msharafkhah@stu.nit.ac.ir
2- دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده: (3775 مشاهده)
پیهای گسترده در خاکهای ماسهای به طور معمول از ظرفیت باربری بالایی برخوردار بوده ولی میزان نشست در این خاکها ظرفیت باربری مجاز پی را محدود میکند. امروزه بکارگیری پیهای گسترده شمعی به عنوان راهحلی برای کاهش نشست بسیار رایج است. در چنین شرایطی سهم بیشتر بار به پی گسترده وارد میشود و شمعها نقش کاهنده نشست را خواهند داشت. تعداد شمعهای مورد استفاده و محل قرارگیری آنها به گونهایست که نشست پی را به مقدار مجاز کاهش دهد. اندرکنش میان شمع – خاک – پی گسترده در پی گسترده شمعی پیچیده است. کارهای تحلیلی و عددی فراوانی در مورد پیهای گسترده شمعی انجام شده ولی کارهای آزمایشگاهی نسبتاً اندک است. در این مقاله با مدلسازی فیزیکی بارگذاری فشاری پیهای گسترده شمعی در آزمایشگاه و نیز با کمک تحلیل عددی اجزاء محدود به ارزیابی رفتار این پیها در ماسه پرداخته است. شمعهای مورد آزمایش و پی گسترده بصورت بتنی درجا اجرا شدند. مدلهای فیزیکی مورد استفاده شامل شمع منفرد، شمع منفرد در بین شمعهای دیگر، پی گسترده و پی گسترده شمعی بودند. همچنی اثر مقیاس مدل فیزیکی بر روی نتایج مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که با قرارگیری شمع در بین شمعهای دیگر، ظرفیت باربری آنها افزایش مییابد. همچنین با افزایش تعداد شمعها در زیر پی گسترده مقدار نشست پی به طور قابل ملاحظهای کاهش یافته است. با کمک مدلسازی عددی و نیز بکارگیری نظریه حالت بحرانی میتوان با دقّت قابل قبولی از نتایج مدلسازی فیزیکی با ابعاد آزمایشگاهی در مقیاس واقعی نیز بهره جست.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
ژئوتکنیک دریافت: 1397/3/10 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1399/2/10