1- استادیار دانشگاه بیرجند
2- استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه بیرجند
چکیده: (5679 مشاهده)
در مقاله با رویکرد ارائه روشهای تثبیت خاک در پروژههای راهسازی به کاوش و مرور در متون و تحقیقات انجامشده، مطالعات زمین شناسی، بررسی وضعیت شیمیایی و شوری خاک به همراه انجام آزمایشهای مربوطه، تجزیهوتحلیل اطلاعات و ارائه نتایج مطالعات تئوریک، میدانی و آزمایشگاهی پرداختهشده است. جهت کاربردی کردن نتایج از محور کویری خور – عربآباد بهعنوان محور منتخب استفادهشده است. در آزمایشهای شیمیایی وضعیت اولیه نمونه ها مشخص شد که اکثرا در رده خاک شور قرار میگیرند. برای مطالعه خصوصیات فیزیکی خاک تعداد 7 ایستگاه نمونه برداری انتخاب گردید. آزمایشهای انجام شده شامل آزمایش دانه بندی مصاالح، تراکم، نسبت باربری کالیفرنیا(CBR) و تورم بود. گزینه های تثبیت خاک شامل آهک، سرباره کلوخه ای و سرباره دانه ای ، باطله اکسید منیزیم و باطله مس بودند. برای تعیین بهینه آهک، نمونه هایی با 2، 5 و 10 درصد آهک تهیه گردید. سه ترکیب افزودنی آهک 5 درصد، منیزیت ریزدانه 5 درصد به همراه 2 درصد آهک، و باطله مس 5 درصد بهترین عملکرد را ازلحاظ افزایش CBR، یکنواختی تأثیر بر روی نمونه ها، و تورم نمونه های عمل آوری شده 7 روزه از خود نشان دادند. دلیل دیگر این بود که سه ماده افزودنی درحالیکه عملکرد بهتر یا مشابهی نسبت به سرباره های آهن نشان دادند. در رابطه با منیزیت ریزدانه نیز این نگرانی وجود دارد که در درازمدت باعث تشکیل کانی تورم زای سولفات منیزیم (MgSO4) در خاک شود. بنابراین استفاده از دو ماده افزودنی آهک 5 درصد یا باطله مس 5 درصد بیشتر توصیه میگردد.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1395/11/21 | پذیرش: 1396/12/9 | انتشار: 1397/6/24