1- هرمزگان - بندرعباس کیلومتر 9 جاده میناب/ دانشگاه هرمزگان ، amirii@chmail.ir
2- - دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
چکیده: (8183 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات گستردهای پایداری شیروانی را بررسی نمودهاند اما مطالعات محدودی به بررسی اثر صفحه گسیختگی به نحوه توزیع نیروی کششی و نحوه توزیع نیروی کششی در طول میخها بر پایداری شیبهای پرداخته است. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی اثر زاویه کوبش و طول میخها بر پایداری شیب با نگرش به نحوه توزیع کرنش برشی است. روش بررسی: در این پژوهش به صورت موردی شیب منتهی به جاده مسیر ایلام-صالحآباد بعد از تونل راهکربلا انتخاب شده است. ابتدا جهت تعیین پارامترهای مکانیکی خاک از محل شیب نمونههایی تهیه شده و در آزمایشگاه بر اساس آیین نامه ASTM مشخصات خاک تعیین شده است. جهت مدلسازی از نرمافزار FLAC2D که نرمافزاری قوی در مدل کردن سازههای ژئوتکنیکی است، استفاده شده است. در ادامه به بررسی اثر زاویه شیب میخها با افق و طول میخها بر روی ضریب اطمینان و نحوه توزیع نیروی کششی میخها پرداخته شده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که با افزایش شیب میخها با افق از زاویه 0 تا 30 درجه، ضریب اطمینان میخها حدود 23% و بیشینه نیروی کششی حدود 6% افزایش مییابد و پس از آن با افزایش در زاویه شیب میخها ضریب اطمینان کاهش و توزیع نیروی کششی در طول میخها کاهش مییابد. در بررسی اثر طول میخها بر پایداری شیب، مشاهده شد که بیشترین راندمان زمانی حاصل میشود که طول میخها یک متر از اندازه گوه گسیختگی برشی در آن نقطه بیشتر باشد.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1396/1/1 | پذیرش: 1396/12/9 | انتشار: 1398/2/25