1- استادیار گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری
2- استادیار دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه الزهرا
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده: (8437 مشاهده)
پیشرفت دانش مهندسی روشها و تکنیکهای جدید در صنعت ساخت، امکان احداث سازههایی که به نحو قابلملاحظهای سبک، مرتفع و انعطاف پذیر باشند را فراهم کرده است. حساسیت چنین سازههایی در برابر نیروی باد بیشتر از سازههای سنتی و کم ارتفاع می باشد. اصولاً نیروی باد نقش مهم و تعیینکنندهای در طراحی سازه های بلند دارد و لازم است در طراحی آنها اثر باد و نیروهای حاصل از آن با دقت بیشتری بررسی شود. یکی از پارامترهای مهم و تأثیرگذار در رفتار تعادلی سازه و احساس آرامش افراد مستقر در سازه، میزان ارتعاش سازه است که با درصد توربولانس معرفی می شود. به دلیل وجود تراکم بیشتر پوششهای گیاهی و سازههای پیرامونی در نقاط نزدیک به زمین، میزان درصد توربولانس در ارتفاعات پایین بیشتر می باشد. در این تحقیق با استفاده از مطالعات قبلی در خصوص شبیه سازی لایه مرزی اتمسفریک هوا در تونل باد، مدلسازی نرم افزاری پروفیل سرعت باد ایجادشده در اطراف دو ساختمان در حین ساخت- در مراحل مختلف تکمیل دیوارهای جانبی- با شکلهای متفاوت در پلان، انجام و درصد توربولانس تولیدشده در اطراف هر دو ساختمان بررسی می شود. درنهایت مشخص می شود سازههایی که در پلان از خاصیت آئرودینامیک بیشتری برخوردارند رفتار بهتری در برابر نیروی باد از خود نشان میدهند.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
سازه دریافت: 1395/4/14 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار: 1396/4/1