1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (9167 مشاهده)
نظر به اهمیت کلیدی پلها در شریانهای حیاتی سیستم حملونقل و با توجه به هزینه بالای ساخت آنها، نیاز به مطالعه و بررسی این سازهها و بهروزرسانی آنها همواره احساس میشود. امروزه کامپوزیتهای FRP با توجه به خواص ویژهای که دارند، میتوانند گزینه مناسبی برای عرشه پلها باشند. در این مطالعه اثر مربوط به حرکت جرم متحرک بر پاسخ دینامیکی پلهای فولادی- FRP و فولادی-بتنی موردبررسی قرارگرفته است. اینرسی ایجاد شده در جرم متحرک و همچنین جرم واحد طول عرشه، اثرات قابلتوجهی بر پاسخهای دینامیکی دارند. در ابتدا روش MLB برای مدلسازی خواص تیرهای FRP و مساله جرم متحرک با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی شدهاند. در ادامه حل مسئله جرم متحرک برای پلهای فولادی- FRP و فولادی - بتنی صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این امر هستند که میزان جرم عرشه و سختی آن تاثیر قابل ملاحظه بر پاسخ تحت اثر عبور جرم متحرک دارد. سرعت بحرانی موثر (CIS) و ضریب تشدید دینامیکی (DAF) محاسبه شده در موارد مختلف بیانگر تاثیرپذیری به مراتب پایینتر پلهای فولادی-FRP از عبور جرم متحرک هستند. تاثیر کمتر پل نسبت به عبور بار متحرک باعث دامنه نوسانی پایینتر و درنتیجه عمر خستگی بالاتر مجموعه پل خواهد شد. این رو پلهای فولادی-FRP گزینه مناسبی در سیستمهای حمل و نقل معمولی و سرعت بسیار بالا هستند.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1396/11/24 | پذیرش: 1397/8/20 | انتشار: 1397/8/24