1- دانشگاه رازی کرمانشاه
2- دانشجوی دکتری خاک و پی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه.
چکیده: (2628 مشاهده)
در سالهای اخیر تعداد لاستیکهای فرسوده در سراسر جهان با سرعت زیادی در حال افزایش است و تبدیل به یک مشکل زیستمحیطی و اقتصادی شده است. امروزه انباشت تایرهای فرسوده در محیطزیست یکی از بزرگترین تهدیدها برای حفظ محیطزیست به شمار میرود و بازیافت یا استفاده مجدد تایرهای فرسوده بهترین راهبرد برای حل این معضل است. استفاده از تایرهای فرسوده در پروژههای عمرانی و ژئوتکنیکی یکی از راهبردهای موثر در این راستاست. در این مقاله به بررسی آزمایشگاهی شیروانیهای خاکی تسلیح شده با تایر فرسوده بر مبنای جابجایی افقی (25 آزمایش) پرداختهشده است. در طی بارگذاری از مدلها تصاویر دیجیتال گرفتهشده است و از روش سنجش تغییر مکان ذرات در تصویر (PIV) استفادهشده است. پارامترهایی نظیر طول لایههای تایر، تعداد لایهها و موقعیت لایهها به عنوان متغیر در نظر گرفتهشده است. نتایج نشان میدهد استفاده از تقویتی تایر تأثیر قابلتوجهی بر کاهش جابجایی افقی زیر شالوده و سطح شیب دارد. ردیفهای افقی تایر بهترین موقعیت تسلیح کننده از نظر بهبود ظرفیت باربری و جابجایی جانبی هستند. وقتی چهار لایه تایر تقویتی با طول 60 سانتیمتر در نیمهی بالایی شیب قرار میگیرد ظرفیت باربری 3 برابر افزایش و جابجایی جانبی در زیر شالوده 1/3 برابر کاهش مییابد. وقتی که سه لایه تایر با طول 60 سانتیمتر در یکسوم بالایی شیب قرار میگیرد ظرفیت باربری 3/2 برابر و جابجایی جانبی زیر شالوده 3/1 برابر افزایش مییابد. وقتی که شش، هشت و نه لایه تایر تقویتی با طول 60 سانتیمتر درشیب قرار میگیرد، جابجایی جانبی در زیر شالوده بیش از 5/3 برابر کاهش مییابد.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1396/10/22 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10