دوره 17، شماره 2 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 176-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharif tehrani S, Hosseini Lavassani S H. Study of the effects of water flow and de-ice materials on asphalt concrete deterioration under freeze-thaw cycles. MCEJ 2017; 17 (2) :167-176
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-1198-fa.html
شریف طهرانی صالح، حسینی لواسانی سید حسین، شیرگیر بهروز. بررسی تاثیر جریان آب و مواد یخ زدا بر خرابی بتن آسفالتی تحت سیکل های یخ زدن و ذوب شدن. مهندسی عمران مدرس. 1396; 17 (2) :167-176

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-1198-fa.html


1- استاد یار /دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی/استادیار
3- استادیار/دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (5911 مشاهده)
روسازی راه از مهمترین سرمایه های هر کشوری می باشند و سالانه هزینه های قابل توجهی صرف تعمیر و نگهداری آنها می شود. با توجه به کاهش مقاومت لغزشی راه‌ها در هنگام وجود برف و یخ، مقادیر زیادی ماده یخ زدا برای آب نمودن برف و یخ راه ها استفاده می شود. مواد یخ‌زدا، باعث ذوب برف و یخ شده و آب حاصل که حاوی ماده یخ‌زدا می‌باشد تحت شیب بر سطح راه جریان می‌یابد. حضور مواد یخ‌زدا اثرات مخرب زیادی بر روسازی دارد و توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. اما آنچه به خوبی بررسی نشده است، اثرات جریان آب حاوی ماده یخ‌زدا می‌باشد. لذا این تحقیق به بررسی اثرات توامان جریان آب و مواد یخ‌زدا در سیکل های یخ زدن و ذوب شدن بر خرابی های بتن آسفالتی پرداخته است. در این راستا نمونه های آسفالتی ساخته ‌شده تحت اثر پنج حالت مختلف از سیکل‌های یخبندان و دو ماده یخ‌زدا شامل نمک یخ‌زدا و استات کلسیم قرار داده شدند. همچنین به منظور بررسی دوام بتن آسفالتی، یک دستگاه سایش طراحی گردید تا نمونه های آسفالتی را تحت بارگذاری عمودی و اصطکاکی قرار دهد. میزان درصد افت وزن و مقاومت مارشال نمونه‌ها به عنوان شاخص‌های خرابی بتن آسفالتی در نظر گرفته شدند. نتایج این آزمایشات نشان می دهد که جریان محلول‌های یخ زدا در دوره یخبندان باعث افزایش شدت خرابی آسفالت می‌شود. به علاوه استفاده از نمک یخ زدا تاثیر به مراتب مخرب تری نسبت به استات کلسیم از خود نشان می دهد.
متن کامل [PDF 1096 kb]   (4681 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1394/10/20 | پذیرش: 1395/10/18 | انتشار: 1396/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.