چکیده: (8594 مشاهده)
در این نوشتار به پژوهشی برای شناسایی عوامل مؤثر بر فراوانی و شدت تصادفات بزرگراههای درون شهری انجام شده
پرداخته می شود و به عنوان مطالعه موردی از داده های تصادفات بزرگراههای شهری مشهد استفاده می شود. مدل های آماری که در
این پژوهش استفاده شده، مدل های رگرسیون پواسن، دوجمله ای منفی، پواسن پرصفر و دوجمله ای منفی پرصفر است، از متغیرهای
مربوط به جریان ترافیک و طرح هندسی راه به عنوان متغیرهای ناوابسته مدل ها استفاده شده است. کار ویژه ای که در این پژوهش
انجام شده، جداسازی حجم کل ترافیک به حجم خودروهای سواری، خودروهای سنگین و خودروهای غیر سواری سبک است تا
نقش حجم ترافیک در رخداد تصادفات به گونه ای ویژه و موشکافانه بررسی و روشن شود دقیقاً کدام بخش از ترافیک نقش مؤثر یا
مؤثرتری در رخداد تصادفات دارد.
در این پژوهش کارایی مدل های رگرسیون پرصفر در برابر مدل های رگرسیون ساده پواسن و دوجمله ای منفی در مدل سازی
تصادفات بزرگراه های درون شهری بررسی می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد شمار راه های دسترسی و قوس های افقی در
بخش های بزرگراه و حجم خوروهای غیرسواری سبک، نقش افزاینده ای در احتمال رخداد تصادفات دارد، همچنین مدل رگرسیون
دوجمله ای منفی پرصفر بهترین و برازنده ترین مدل، هم برای مدل سازی تصادفات با زیان مالی و هم برای تصادفات با زیان جانی
است و بر این اساس می توان کفایت مدل های رگرسیون پرصفر را در مدل سازی تصادفات بزرگراه های درون شهری مشهد تأیید کرد.
دریافت: 1390/9/28 | پذیرش: 1390/9/28 | انتشار: 1390/9/28