1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه نیو ساوث ولز
چکیده: (4594 مشاهده)
چکیده- مدلهای توزیع سفر کمتر و به طور غیرمستقیم در قالب ماهیت رفتاری بیان میشوند. در مدلهای رفتاری توزیع سفرِ، استفاده شده در پژوهشها متعدد نیز، تلاش شده است؛ تا با استفاده از سادهسازی و بهرهگیری از متغیرهای کلان کاربری زمین و اقتصادی- اجتماعی، مطلوبیت نواحی را برای افراد توضیح داده شود (ساختار تصمیمگیری ساده). بررسی پژوهشها در خصوص رفتار مشتریان مراکز خرید نشان میدهد که علاوه بر متغیرهای قابل مشاهدهی جمعیت-شناختی و اقتصادی- اجتماعی، متغیرهای رفتاری فردی پنهان چون متغیرهای روانشناختی، نگرش، سبک زندگی، نوع خریدار نیز در تحلیل رفتار مشتریان مهم است (ساختار تصمیمگیری پیچیده). با الهام از پژوهشهای رفتارشناختی مشتریان مراکز خرید، ایدهی کاربست این متغیرها در انتخاب مقصد سفرهای خرید افراد با استفاده از مدلهای ساختاری و به صورت همزمان (مدل یکپارچه) مطرح گردید (نوآوری پژوهش جاری). مدلسازی معادله ساختاری ابزاری برای بررسی مسائل پیچیده اجتماعی، اقتصادی، رفتاری و سایر است که توانایی سنجش میزان تاثیرگذاری مجموعهای از متغیرها بر یکدیگر و به صورت همزمان را در اختیار پژوهشگر میگذارد. در پژوهش جاری با بکارگیری مدل معادله ساختاری و با انجام پرسشگری اینترنتی (213 نمونه سالم) دادهها اقتصادی- اجتماعی، نگرش، سبک زندگی و نوع خریدار گرآوری شدند. مدل یکپارچه این پژوهش توانسته است 42 درصد انتخاب شدن مقاصد را به صورت درست پیشبینی کند که در بین مقاصد مقصد 1 (بازار و پلاسکو) بیشترین فراوانی مطلق بازتولید صحیح انتخاب شدن را دارند.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1394/9/21 | پذیرش: 1395/3/19 | انتشار: 1396/6/1