دوره 21، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 19-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری راه وترابری ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
2- استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان ، ghshafabakhsh@semnan.ac.ir
3- استاد دانشکده دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (1733 مشاهده)
بمنظور گسترش روسازی های بتن غلتکی در راه ها با سرعت زیاد، اجرای یک لایه نازک از بتن با مقاومت لغزشی بالا بر روی بتن غلتکی و بلافاصله پس از اجرای آن پیشنهاد می­شود. در پژوهش حاضر به بررسی خواص مکانیکی و شکست اینگونه از روسازی­های بتنی دو لایه­ای پرداخته شده و با روسازی­های رایج تک لایه­ای بررسی شده است. از اینرو یک لایه نازک از بتن معمولی و یا بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن به ضخامتی نسبی 30% ضخامت کل روسازی بر روی بتن غلتکی اجرا گردید. آزمایش‌های مقاومت فشاری و آزمون شکست در مود I بر روی نمونه ها پس از 28 روز عمل­آوری انجام گرفت. عمده نتایج حاکی از آن است که افزودن الیاف پلی­پروپیلن با مقدار مشخص شده تاثیر چندانی بر مقاومت­های فشاری و خمشی بتن در حالت تک لایه ندارد. همچنین اجرای بتن معمولی بر روی بتن غلتکی تاثیر منفی بر مقاومت خمشی و شکست نمونه­ها نسبت به حالت تک لایه ندارد. اما در نمونه­های تک لایه یا دولایه مسلح به الیاف ، بعلت پل زدگی الیاف پس از ایجاد اولین ترک موجب افزایش انرژی شکست نمونه­ها نسبت به نمونه­های غیر مسلح شده شده است که در ضخامت بیشتر الیاف این تغییر مشهود­تر بوده است.
متن کامل [PDF 1553 kb]   (1369 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1398/9/24 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1400/3/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.