دوره 21، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 46-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalkhali Shandiz S, Khezrzadeh H. Application of moving vehicle response and variational mode decomposition (VMD) for indirect damage detection in bridges. MCEJ 2021; 21 (1) :31-46
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-45560-fa.html
خلخالی شاندیز شهروز، خضرزاده حامد. کاربرد پاسخ وسیله نقلیه متحرک و روش تجزیه مود متغیر برای شناسایی آسیب در پل به روش پایش سلامت غیر مستقیم. مهندسی عمران مدرس. 1400; 21 (1) :31-46

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-45560-fa.html


1- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس ، khezrzadeh@modares.ac.ir
چکیده:   (1562 مشاهده)
با توجه به اهمیت پل‌ها به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌ها، نگهداری و نظارت بر سلامتی آنها از اولویت بالایی برخوردار است. اندرکنش بین وسایل نقلیه در حال حرکت و پل‌ها از جمله زمینه‌های مطالعاتی است که توسط محققان زیادی در مهندسی پل مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. می‌توان از پاسخ یک وسیله نقلیه عبوری از یک پل، به منظور پیش بینی غیرمستقیم خواص مکانیکی آن پل استفاده کرد. با استفاده از پاسخ وسیله نقلیه می‌توان به تشخیص خسارات و یا تخریب‌های احتمالی در سازه پرداخت. با نصب شتاب سنجهای با دقت بالا بر روی وسیله نقلیه در حال حرکت و ضبط سیگنالهای مربوطه می‌توان تغییر ناگهانی خواص مکانیکی مربوط به وجود آسیب در پل را ضبط کرد. در مطالعه حاضر، یک برنامه اجزای محدود به منظور تجزیه و تحلیل پاسخ وسیله نقلیه در حال حرکت تهیه شده است. در این برنامه، پل به عنوان تیر اویلر - برنولی مدل سازی شده است و یک مدل کامل شامل سفتی و میرایی سیستم تعلیق وسیله نقلیه در حال حرکت ساخته شده است. این مدل سازی با کمک تحلیل مودال نیز انجام شده و پاسخ‌ها در دو روش با هم مقایسه شده اند تا حساسیت پاسخ وسیله نقلیه در حال حرکت به تعداد المانها سنجیده شود. پس از تأیید عملکرد مناسب برنامه، آسیب در تیر پل با استفاده از مفاهیم مکانیک شکست درنظر گرفته شده است. با داشتن یک چهارچوب تحلیلی دقیق، روش تجزیه مود متغیر (VMD) که روشی جدید برای تجزیه سیگنال می باشد بر روی سیگنال شتاب ضبط شده از محور عقب خودرو به کار برده شده است تا هرگونه بی نظمی احتمالی در خواص سیگنال بررسی شود. سناریو های آسیب مختلف،بررسی اثر وسیله نقلیه و وجود ناهمواری در این پژوهش در گرفته شده است و تجزیه و تحلیل کامل در هر مورد انجام شده است تا از نتایج حاصل از VMD اطمینان حاصل شود. بررسی نتایج به روشنی نشان می‌دهد که  استفاده از VMD  به نتایج قابل اعتمادی در تشخیص آسیب در پل‌ها منجر می­شود.
متن کامل [PDF 4447 kb]   (1753 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1399/6/6 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1400/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.