جستجو در:
مدیریت ترافیک شهری مستلزم اعمال سیاستهای صحیح با برنامهریزی همهجانبه و جامع در راستای اهداف توسعهی پایدار است. تصمیمگیری به عنوان یکی از شاخصهای کلیدی مدیریت شناخته شدهاست. به دلیل پیچیدگی عوامل تاثیرگذار در اعمال سیاستهای صحیح با هدف رسیدن به اهداف توسعهی پایدار و انتشار کمتر آلایندهای ناشی از منابع متحرک، استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره اهمیت زیادی دارد. هدف از این پژوهش بررسی گزینههای مختلف تردد و آلودگی هوای ناشی از آن در پل صدر با استفاده از روش MCDM است. پس از بررسی وضعیت اعمال محدودیتها و ممنوعیتهای تردد اعمال شده در شیبراهههای پل صدر در هر دو مسیر غرب به شرق و شرق به غرب در قالب دو سناریوی حقیقی، مدلسازی انتشار آلایندههای ناشی از تردد در این سناریوها، با استفاده از نرم افزار IVE انجام شدهاست. نهایتا این دو سناریو با رویکرد تصمیمگیری MCDM با شاخصهای میزان انتشار آلایندهها، سرعت شبکه و سطح خدمتدهی بررسی شد و به ترتیب سناریوهای اول و دوم با شاخصهای مذکور اولویتبندی شد. نتایج مدلسازی نشان داد انسداد شیبراههی صدر همسطح در مسیر شرق به غرب در ساعت اوج ترافیک به جای اعمال محدودیت دسترسی آن در تمامی ساعات شبانه روز از دیدگاه کاهش میزان انتشار آلایندههای ناشی از تردد و بهبود پارامترهای ترافیکی توصیه میشود. همچنین در مسیر غرب به شرق، انسداد شیبراههی ورودی به بزرگراه صدر همسطح در ساعات اوج ترافیک به جای تمامی حالات منجر به کاهش انتشار آلایندهی کربنمونواکسید به میزان 22/17 درصد در یک شبانهروز و افزایش سرعت متوسط شبکه به میزان 48/6 درصد نسبت به انسداد کامل مسیر فوق در تمامی ساعات، از ناوگان عبوری میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |