دوره 18، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 61-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khakpour K, komakpanah A. Time effect on the axial bearing capacity of driven pile in soft clay. IQBQ. 2018; 18 (2) :61-73
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-16-19986-fa.html
خاکپور کمیل، کمک پناه علی. تأثیر زمان برظرفیت باربری محوری شمع‌های کوبشی در خاک رس نرم. مهندسی عمران مدرس. 1397; 18 (2) :61-73

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-16-19986-fa.html


1- دانشجو دکتری
2- دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (302 مشاهده)
در اغلب اوقات آزمایش بارگذاری شمع در فاصله زمانی کوتاه پس از اجرای آن انجام می‌شود. نتایج حاصله بعنوان ظرفیت باربری نهایی شمع در طراحی لحاظ می‌شود. کوبش شمع سبب تغییر شکل زیاد خاک اطراف شمع و بوجود آمدن اضافه فشار آب حفره‌ای در پیرامون آن می‌شود این امر سبب کاهش مقاومت برشی و ظرفیت باربری شمع می‌گردد. آزمایش استاتیک و دینامیک شمع بیانگر ظرفیت باربری شمع در زمان آزمایش می‌باشد برای بررسی تاثیر گیرش در ظرفیت باربری شمع، آزمایش‌ها باید در زمان‌های مختلف انجام شود که این امر زمان‌بر و غیراقتصادی می‌باشد. بنابراین باید راه حل‌های عددی و تجربی توسعه یابد تا بتوان با توجه به تعداد محدودی آزمایش‌های استاتیکی و دینامیکی تاثیر زمان در ظرفیت باربری شمع را بررسی کرد. محاسبه ظرفیت باربری شمع با زمان سبب کاهش قطر، طول و تعداد شمع و کاهش اندازه تجهیزات کوبش می‌شود که این موضوع از دیدگاه اقتصادی قابل توجه است. هدف از این تحقیق بررسی ظرفیت باربری شمع‌های کوبشی در خاک رسی نرم در زمان‌های مختلف پس از کوبش می‌باشد. آزمایش‌ها برای ارزیابی افزایش ظرفیت بابری شمع کوبشی در خاک رس نرم شمال ایران در نظر گرفته شده است. چندین آزمایش بارگذاری بر روی شمع‌های آلومینیومی کوبشی در خاک زسی نرم انجام شد. نتایج نشان می‌دهد 14روز پس از کوبش، ظرفیت باربری شمع نسب به زمان پایان کوبش تقریبا 80% افزایش داشته است. بخش عمده از افزایش ظزفیت باربری در سه روز پس از کوبش می‌باشد و پس از آن نرخ افزایش ظرفیت باربری شمع کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 1021 kb]   (96 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی |
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code