دوره 15، شماره 4 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 146-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharifnejadazizi Z, Salehi Neishabouri S A. Numerical study on effective parameters on block-ramps energy dissipation. MCEJ 2015; 15 (4) :137-146
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-1400-fa.html
شریف نژادعزیزی زهرا، صالحی نیشابوری سید علی اکبر. مطالعه عددی پارامترهای موثر بر استهلاک انرژی سراشیبهای بلوکی. مهندسی عمران مدرس. 1394; 15 (4) :137-146

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-1400-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد راهنما
چکیده:   (5168 مشاهده)
یکی از کارآمدترین انواع مستهلک کننده¬های انرژی در کانال¬های باز، سراشیب¬های بلوکی هستند که آنها را می¬توان نوع خاصی از شیب شکن¬های همراه با بلوک اغتشاشی، ولی با ساختار طبیعی و غیر سیمانی، در نظر گرفت. در آزمایشگاه¬ها برای بررسی رفتار جریان روی این سازه¬ها، مدل¬های فیزیکی مختلفی ساخته شده¬اند، که صرف نظر از هزینه و زمان¬بر بودن آزمایش¬ها، مشکلات ناشی از تغییرات مقیاس را نیز به همراه دارند. امروزه با استفاده از کدهای دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)، رفتار هیدرولیکی سیال بررسی می¬شود. این مقاله در ابتدا به مروری بر طبقه¬بندی این سازه¬ها از نظر ساختار و زبری پرداخته و سپس شکل¬گیری انواع وضعیت جریان بر روی آنها را بررسی می¬نماید. در ادامه نیز به شبیه¬سازی جریان بر روی یکی از انواع سراشیب¬های بلوکی پرداخته شده و مکانیزم استهلاک انرژی بر روی آن بررسی می¬شود. برای این منظور در این مطالعه از نرم¬افزار FLOW-3D با فرض تراکم ناپذیر بودن سیال، مدل سطح آزاد VOF برای استخراج سطح آزاد جریان و مدل آشفتگی شبیه¬سازی گردابه¬های بزرگ (LES) استفاده شده است. نتایج حاکی از استهلاک انرژی بیشتر برای آشفتگی بیشتر جریان و افزایش آشفتگی با تشکیل جریان برگشتی است. در نتیجه استهلاک انرژی به ترتیب در جریان غیر مستغرق و سپس در حالت-های تداخل دنباله¬ها و زبری منفرد از جریان مستغرق بیشتر است. برای افزایش بیشتر استهلاک باید یا تا حد امکان از مساحت مقطع عرضی موثر کاست و یا با ثابت نگه داشتن مقطع عرضی موثر و حجم دبی عبوری، استغراق عوامل زبری را کاهش داد.
متن کامل [PDF 1085 kb]   (6042 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: سازه های هیدرولیکی و دریایی|عمران|مهندسی آب
دریافت: 1392/8/8 | پذیرش: 1394/5/24 | انتشار: 1394/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.