1- هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
2- هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان و ریاست مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان
3- هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران
چکیده: (5406 مشاهده)
در این مطالعه، مشخصات دینامیکی دو پل بزرگراهی متشکل از عرشه تیر و دال بتنی دارای هندسه مشابه ولی با شرایط مرزی و محیطی متفاوت با انجام چندین آزمایش ارتعاش محیطی استخراجشده و نتایج آن مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. همچنین، از آنجا که پلهای مورد بررسی بر روی رودخانه احداثشدهاند، به کمک نتایج حاصل از انجام آزمایش مودال، اثر فصلی بودن رودخانه و حضور یا عدم حضور آب در بستر رودخانه بر کمیتهای دینامیکی یکی از این پلها که اتصال عرشه به کوله و پایه های آن به صورت پیوسته می باشد، در دو بازه زمانی متفاوت یعنی زمان خشکی و زمان پر آبی رودخانه، بررسی شده است. به منظور مقایسه شهودی میزان گیرداری و تغییر شکلهای اتصال پیوسته عرشه به پایه در این نوع پلها، جابجایی های واقعی عرشه، در نزدیک مرز محل اتصال به پایه، اندازهگیری و با مدل تحلیلی مقایسه می شود. نتایج حاصل از بررسیهای انجامشده نشان می دهد، شرایط مرزی در تکیه گاههای عرشه نظیر صلبیت خمشی اتصال عرشه به پایه و کوله و یا وجود بالشتکهای الاستومری، تأثیر قابلتوجهی در تغییر فرکانس ارتعاشی مودهای سازه به ویژه مودهای اول خمشی و پیچشی دارد. همچنین مغروق شدن پایه ها در آب نیز موجب تغییرات ناچیز در مقادیر فرکانسهای ارتعاشی و تغییرات بیشتری در مقادیر میرایی سازه می گردد.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
راه و ترابری|زلزله|سازه|عمران|مهندسی آب دریافت: 1392/9/16 | پذیرش: 1393/2/11 | انتشار: 1393/11/1