دوره 25، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 31-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار و عضو هیئت علمی گروه عمران (راه و ترابری) دانشکده فنی، دانشگاه گیلان ، Meysameffati@guiyahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد- دانشگاه گیلان
چکیده:   (671 مشاهده)
 با توجه به کارایی روش‌های هوشمند، مدل‌های آماری توجه زیادی را در مطالعات ایمنی و تحلیل تصادفات به خود جلب کرده است. از طرفی بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که مطالعات کمی در خصوص اثرات خاص بازه‌های ساعتی شبانه‌روز بر روی شدت تصادفات انجام‌شده است. لذا، هدف از این تحقیق ضمن لحاظ تفسیرپذیری الگوریتم پروبیت ترتیبی، بررسی تأثیر شرایط زمان‌های مختلف شبانه‌روز برشدت آسیب تصادفات با استفاده از داده‌های شش سال تصادف آزادراه برون‌شهری لوشان-قزوین است. در این راستا الگوریتم پروبیت ترتیبی‌ به‌صورت جداگانه‌ در چهار بازه زمانی جهت پیش‌بینی اثرات عوامل مختلف هندسی و محیطی و ترافیکی برشدت آسیب ناشی از تصادفات بر روی داده‌های تصادفات پیشین پیاده‌سازی و مورد ارزیابی قرار گرفت و از آزمون نسبت احتمال جهت توجیه‌پذیری مدل‌ها استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان می‌دهد که حواس‌پرتی راننده در بازه‌های زمانی صبح، ظهر، غروب و شب به ترتیب با ضریب 33/1، 21/1، 25/1 و 98/0 مهم‌ترین عامل افزایش شدت تصادفات در محور موردمطالعه است. در مقابل، برخورد با شیء ثابت در همان بازه‌های زمانی به ترتیب با ضریب 58/0-، 83/1-، 24/1- و 75/0- با افزایش شدت تصادفات رابطه عکس دارد.
 
متن کامل [PDF 663 kb]   (252 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1402/11/9 | پذیرش: 1403/9/5 | انتشار: 1404/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.